تشخیص محتوا کپی با 13 روش (معرفی ابزار ایرانی و خارجی)

فرض کن وارد یه فروشگاه یا مرکز خرید بشی و ببینی همه‌ی مغازه‌ها فقط و فقط دارن یه مدل شلوار اونم با یه سایز و رنگ مشخص می‌فروشن و هیچ خبری از تنوع جنس، رنگ، سایز و مدل نیست! چه احساسی پیدا می‌کنی؟! کاری که محتوا کپی با شما و سایت‌تون می‌کنه، دست‌کمی از این اتفاق نداره!

حتما می‌دونی که گوگل چه قدر به جلب رضایت کاربرهاش اهمیت می‌ده و دوست داره همیشه بهترین، معتبرترین و با کیفیت‌ترین محتواها و صفحات رو در معرض دید مخاطب‌ها قرار بده یا به عبارتی بهترین سایت‌ها رو بیاره صفحه اول نتایج گوگل نشون بده. پس با این حساب می‌شه فهمید که انتشار محتوای کپی داخل سایت، هیچ ارزش افزوده‌ای برای مخاطبین نمی‌تونه ایجاد کنه و به همین دلیل گوگل هم نه تنها ارزشی براش قائل نمی‌شه، بلکه از جلوی دید مخاطب‌ها هم پنهانش می‌کنه تا فقط محتواهای مفید در دسترس کاربرها قرار بگیرن.

ابزار تشخیص محتوا

محتوای کپی دقیقا یعنی چی؟

به زبون خیلی ساده، محتوای کپی یا Duplicate Content به این معنیه که نویسنده محتوا به جای اینکه با لحن خودش یه محتوا رو نگارش کنه، بیاد و محتوا رو از یک یا چند سایت مختلف کپی کنه و به عنوان محتوای یونیک تحویل شما بده! حالا شما هم از همه جا بی‌خبر بیاید و اون سَم رو داخل سایت‌تون منتشر کنین!

طبق گفته گوگل، مهم نیست که شما یه محتوا رو از سایت خودتون بردارین و مجدد منتشرش کنین یا این که از سایت‌های دیگه محتوا رو کپی کنین و داخل سایت خودتون منتشر کنین، در هر صورت دارین محتوای کپی تولید می‌کنین و این مطابق با معیارهای گوگل نیست.

ممنوعیت انتشار محتوای کپی

تاثیر محتوای کپی در سئو

یکی از مهم‌ترین مواردی که معمولا توی سئوی داخلی سایت (On Page SEO) انجام می‌شه، تولید و انتشار محتوا هستش. حالا در نظر بگیرین که برای تولید محتوای سئو شده، بیایم و محتوای وبسایت‌هایی که به طور مستقیم یا غیر مستقیم رقبای ما هستن رو کپی کنیم و داخل سایت‌مون منتشر کنیم؛ این کار نه تنها باعث ارتقای رتبه سایت ما نمی‌شه، بلکه باعث می‌شه گوگل رتبه ما رو به شدت کاهش بده. دلیلش هم واضحه؛ گوگل می‌خواد اطلاعات مفید و به دردبخور رو به کاربرهاش نمایش بده و زمانی که ما صرفا بیایم محتوای بقیه صفحات وب رو کپی کنیم، چه ارزشی خلق کردیم؟! چه اطلاعات جدیدی در اختیار کاربر گذاشتیم؟! پس قطعا لایق حضور توی صفحه اول نتایج گوگل نیستیم. خیلیم گوگل بخواد بهمون حال بده، شاااید رتبه‌ای از صفحه دوم به بعد گوگل رو بهمون اختصاص بده :((

تاثیر محتوای کپی در سئو

آیا گوگل با انتشار محتوای کپی (Duplicate Content)، سایت ما رو جریمه می‌کنه؟

شاید یادتون باشه، قدیما وقتی یه عبارتی رو سرچ می‌کردیم، می‌دیدیم که سایت‌های مختلف همه دارن یه سری مطالب تکراری رو بهمون نشون می‌دن و این موضوع خیلی وقت‌ها کلافه کننده بود. در واقع ضعفی که گوگل توی شناسایی محتواهای کپی داشت، دلیلی شده بود تا سایت‌های مختلف از این موضوع سوء استفاده کنن و زِرت زِرت از هم‌دیگه کپی کنن. این مسئله که باعث نارضایتی کاربرهای گوگل شده بود، باعث شد تا گوگل از الگوریتم پاندا رونمایی کنه.

الگوریتم پاندا، کارش اینه که محتواها و صفحات تکراری رو شناسایی کنه تا فقط صفحات یونیک و به درد بخور در دسترس کاربرها قرار بگیره. با توجه به منابع معتبر و تجربه‌ای که داشتیم، می‌شه گفت الگوریتم پاندا به خاطر انتشار محتوای کپی، سایت شما رو جریمه نمی‌کنه اما با شناسایی Duplicate Content ها باعث می‌شه تا محتواهای کپی توی صفحه نتایج گوگل رتبه نگیرن و به این شکل باعث افت سئوی سایت می‌شه.

Google Panda Algorithm and Duplicate Content Detection

معایب انتشار محتوای کپی

خب، بالاتر در مورد تاثیری که داپلیکیت کانتنت روی سئو داره صحبت کردیم، به جز مواردی که گفتیم، انتشار محتوای کپی معایب دیگه‌ای هم برای وبسایت و حتی برند ما هم داره که در ادامه به چند موردش اشاره می‌کنیم.

تجربه کاربری بد برای کاربران

تصور کن کاربرها وقتی وارد سایتت می‌شن ببینن که عه این محتوا رو که الانی تو فلان سایت دیدم! قطعا همچین اتفاقی باعث می‌شه که کاربر حس بدی از سایت شما بگیره و با خودش بگه چه قدر این سایت متقلبه که محتوای فلان سایت رو برداشته عینا کپی کرده تو سایت خودش! با این اوصاف، نمی‌شه امید داشت که اون مخاطب‌ها دیگه به سایت شما برگردن و باعث می‌شه تصویر بدی از سایت و حتی برند شما توی ذهن مخاطب نقش ببنده.

تجربه کاربری بد در محتواهای کپی

کاهش اعتبار و ارزش برند پیش مخاطب

این همه زمان و هزینه‌ای که برای تولید محتوا صرف می‌کنیم، برای اینه که به مخاطب کمک کنیم و به واسطه اطلاعات مفیدی که در اختیارش قرار می‌دیم، به فروش بیشتر مجموعه یا آگاهی از برندمون کمک کنیم. برای همین این که هیچ فعالیتی نکنیم، به مراتب بهتر از اینه که محتوای کپی منتشر کنیم و این جوری حتی به چهره برند و وبسایت‌مون ضربه بزنیم.

کاهش اعتبار و ارزش برند پیش مخاطب با محتوا کپی

انواع محتوای کپی

کپی کردن محتوا می‌تونه به شکل‌های مختلفی انجام بشه که البته هیچ‌کدوم برتری خاصی نسبت به اون یکی نداره و در کل همه‌شون رو نفی می‌کنیم. ولی اگه بخوایم یه دسته‌بندی تمیزی از این کارِ زشت کنیم، می‌تونیم به سه دسته تقسیمش کنیم.

Types of copy content

کپی کردن از محتوای خودمون در سایت خودمون

این کار به این معنیه که فرضا یه محتوایی رو توی سایت‌مون توی صفحه‌ی A منتشر کردیم؛ حالا اگه خواسته یا ناخواسته بیایم محتوای صفحه A رو توی صفحه B از سایت‌مون کپی کنیم، مرتکب Duplicate Content شدیم. چون طبق معیارها و استانداردهای گوگل، نباید به ازای محتوای یکسان، صفحات مختلف وجود داشته باشه و اصلا همچین کاری توجیه منطقی نداره.

کپی کردن از محتوای یک سایت

این روش به این صورت انجام می‌شه که نویسنده برای موضوعی که مدنظرشه، یه سایت خاص رو در نظر می‌گیره و فقط از این صفحه، محتوا رو به اصطلاح می‌دزده و داخل محتوای سایت شما قرار می‌ده. مثل اینکه من از سایت زومیت، یه محتوا رو باز کنم و مطالبش رو کپی پیست کنم داخل یه صفحه از سایت خودم.

کپی کردن از محتوای چندین سایت

فرق این روش با روش قبلی اینه که این جا چند تا سایت رو برای دزدی در نظر می‌گیریم و با وصله پینه کردن محتواهای چند سایت مختلف، سعی در پنهان کردن کپی بودن اون‌ها داریم! چرا که از اونجایی که ترکیبی زدیم، باعث می‌شه در نگاه اول نشه کپی بودن محتوا رو تشخیص داد! ولی جای نگرانی نیست، با روش‌هایی که در ادامه می‌گم می‌شه این مطالب رو شناسایی کرد.

تشخیص محتوای کپی

خب تا این جا در مورد مفهوم Duplicate Content، معایبش، تاثیری که روی سئو داره، انواعش و… صحبت کردیم. حالا بریم سراغ این که چه جوری تشخیص محتوای کپی رو انجام بدیم. در ادامه چند تا روش ایرانی و اجنبی رایگان رو معرفی می‌کنم:))

ابزار تشخیص محتوای کپی

روش اول: استفاده از گوگل برای تشخیص محتوای کپی

ساده‌ترین و مطمئن‌ترین روش به نظر من استفاده از همین گوگله! به این شکل که جملات و پاراگراف‌های مختلفی از محتوای مورد نظر رو کپی کنیم داخل گوگل و سرچ رو بزنیم؛ با این کار، اگه اون قسمت از محتواها کپی شده باشن، گوگل سایت‌های دیگه رو به ما نشون می‌ده و این‌ جوری می‌تونیم حتی اصالت قسمت‌های دیگه محتوارو هم بسنجیم. فقط کافیه یه کم حوصله کنیم و سعی کنیم بخش‌های مختلفی از محتوا رو توی گوگل وارد کنیم و نتیجه رو ببینیم. برای مثال، من یه جمله از صفحه آموزش سئو محتوا از سایت خودم رو داخل گوگل وارد می‌کنم تا ببنیم کپی هستش یا نه. جمله مورد نظر اینه: « یه بار صرف زمان برای آموزش سئو محتوا اون‌قدر ارزش داره که بشه براش وقت گذاشت و اصولش رو یاد گرفت.»

استفاده از گوگل برای تشخیص محتوای کپی
مثال برای استفاده از سرچ گوگل برای تشخیص محتوای کپی

خب همون‌طور که مشاهده می‌کنیم، این وبسایت عزیز که حتی نمی‌خوام اسمش رو بیارم، محتوای من رو کپی کرده تو سایت خودش! حالا چرا این ادعا رو می‌کنم؟! چون لحن همه‌ی محتواهای سایت من، به زبان عامیانه و محاوره هستش، ولی این دوست که اصلا هم عزیز نیست، قاطی محتواهای رسمی وبسایتش اومده مطالب من رو عینا کپی کرده!!

حالا اگه قسمت‌هایی از محتواتون رو داخل گوگل زدین و دیدین که عینش جایی درج نشده، می‌تونین خوش‌حال بشین که محتواتون یونیک هست. مشابه مثال زیر:

مثال برای محتوایی که کپی نیست

همون‌طور که توی تصویر بالا مشخصه، عبارت « اگه بخوایم خیلی ساده سئو محلی یا همون لوکال سئو (Local SEO) رو تعریف کنیم، باید بگیم که سئو محلی زمانی معنا پیدا می‌کنه که کاربرها با توجه به موقعیت جغرافیایی توی گوگل سرچ کنن. » فقط داخل سایت من استفاده شده و کپی نیست.

روش دوم: استفاده از ابزارها برای تشخیص محتوای کپی

یه سری ابزارها هستن که می‌تونیم لینک محتوا یا فایلش رو داخل این ابزارها بذاریم تا بهمون اعلام کنن که آیا محتوای ما کپی هستش یا نه. ولی راستش رو بخواین این ابزارها خیلی مطمئن نیستن و نمی‌شه بهشون اعتماد کرد. خود من همیشه از روش اول (به کمک گوگل) برای تشخیص داپلیکیت کانتنت استفاده می‌کنم، چون همه این ابزارها تا حدی خطا دارن. در ادامه 10 تا ابزار تشخیص کپی بودن محتوا رایگان و خارجی به همراه دو ابزار ایرانی رو معرفی می‌کنم.

Duplichecker

سایت Duplichecker، یکی از معروف‌ترین ابزارها برای تشخیص کپی محتواست. برای استفاده ازش هم هیچ عضویت خاصی نیاز نیست. فقط یادتون باشه که این ابزار فقط تا 1000 کلمه رو می‌تونه بررسی کنه. برای استفاده ازش هم می‌تونین لینک صفحه مورد نظر رو بهش بدین یا فایل حاوی محتوا رو داخلش آپلود کنین.

Duplichecker

Copy Scape

Copy Scape رو هم به صورت رایگان می‌تونین استفاده کنین. این ابزار می‌آد محتوا رو با دقت بیشتری مورد بررسی قرار می‌ده و قسمت‌هایی که کپی باشه رو تیکه تیکه مشخص می‌کنه. لازمه‌ی استفاده از این  ابزار، اینه که اون محتوا حتما منتشر شده باشه، چون فقط می‌تونین لینکِ مربوط به محتوای مورد نظر رو بهش بدین و قابلیت بررسی فایل word  و… رو نداره.

Copy Scape

همون‌طور که توی تصویر زیر می‌بینین، من آدرس اون صفحه از سایتی که از محتوای من کپی کرده بود رو داخل Copy Scape وارد کردم تا ببینم این ابزار اون قدری دقتش بالا هست که متوجه این کپی بودن بشه یا نه؛ و نتیجه بسیار حیرت انگیز بود :)) این دوست نا عزیز، از 5 سایت مختلف کپی کرده بود و من فقط یکی از قربانی‌ها بودم!! این کار مصداق بارز دزدیه و کاش بدونیم دزدی فقط از دیوار مردم بالا رفتن نیست… . یه منبع گذاشتن انقدر سخته؟!

استفاده از Copy Scape برای تشخیص محتوای کپی

جالبه که فعالیتش در حوزه طراحی سایت و سئو هم هست! بدا به حال اون دوستانی که قراره سئوکارش ایشون باشه!

Siteliner

Siteliner یه ابزار قدیمی و همه فن حریفه. کافیه که آدرس سایت‌تون رو بهش بدین تا کل سایت رو بررسی کنه و محتواهای کپی و لینک‌های داخلی، خارجی و شکسته و… رو شناسایی کنه. مدت زمانی که طول می‌کشه تا سایت شما رو آنالیز کنه، بستگی به حجم سایت خودتون داره.

Siteliner

Smallseotools

سایت Smallseotools  رو هم می‌تونین برای تشخیص محتوای کپی استفاده کنین. فقط این که توی نسخه رایگان، تا 1000 کلمه محدودیت بررسی محتوا رو داره و برای وارد کردن محتواهای طولانی‌تر، باید نسخه pro رو تهیه کرد. برای چک کردن کپی بودن محتوا هم می‌شه آدرس صفحه مورد نظر رو بهش داد یا این که فایل مربوطه رو آپلود کرد. البته این سایت امکانات زیاد دیگه‌ای رو هم شامل می‌شه که می‌تونین استفاده کنین. مثل شمارش تعداد کلمات محتوا، تبدیل عکس به متن و… .

Smallseotools

PlagScan

سایتPlagScanهم کارش به طور تخصصی تشخیص محتوای کپی هستش. فقط برای استفاده ازش، باید اول داخلش ثبت‌نام کنین.

PlagScan

Plagramme

سایت Plagramme یکی از امکانات جالبی که داره، اینه که تشخیص کپی بودن محتوا رو برای زبان‌های مختلفی می‌تونه انجام بده و این برای افرادی که سایت‌شون به زبان چینی، روسی و… هست هم می‌تونه خیلی مفید باشه. برای استفاده از این سایت، باید داخلش ثبت‌نام کنین.

Plagramme

Similar Page Check

سایت Similar Page Check یه کار جالب و متفاوتی انجام می‌ده که می‌تونه یه سری جاها خیلی به کارتون بیاد؛ اونم این که می‌شه داخلش دو تا آدرس مختلف رو وارد کرد و بعد با تحلیلی که انجام می‌ده، بهمون می‌گه این دو تا آدرس چند درصد شبیه هم‌دیگه هستن. پس در واقع با این ابزار نمی‌شه به طور مستقل، کپی بودن یه محتوا رو شناسایی کرد و لازمه که خودمون دو صفحه‌ای که احساس می‌کنیم شبیه هستن رو وارد کنیم. یه جورایی می‌شه گفت بعد از این که فهمیدیم مطلب‌مون کپی شده، می‌تونیم آدرس صفحه دزد رو به همراه صفحه خودمون این جا وارد کنیم تا ببینیم اوضاع چه قدر خرابه!

Similar Page Check

EduBirdie

کار کردن با سایت EduBirdie خیلی ساده و راحته. کافیه عنوان و متن محتوا رو داخل این ابزار وارد کنین تا کار آنالیز رو شروع کنه و نتیجه رو بهتون نشون بده.

EduBirdie

Article Checker

سایت Article Checker هم برای تشخیص محتوای کپی، انتخاب مناسبیه. کافیه قسمتی از محتوا رو داخلش وارد کنین تا از یونیک بودن محتوا مطمئن بشین.

Article Checker

Plagiarism Checker

برای استفاده از سایت Plagiarism Checker لازم ثبت‌نام کنین و بعد کافیه قسمتی از محتوای انگلیسی یا فارسی مورد نظر رو وارد کنین.

Plagiarism Checker

2 ابزار ایرانی برای تشخیص محتوای کپی

خب به غیر از ابزارهای خارجی که تا الان اشاره کردیم، لازم دونستم دو ابزار ایرانی رو هم معرفی کنم. Upseo و hostiran دو ابزار ایرانی رایگان هستن و در هر جست‌وجو فقط تا 1000 کلمه رو می‌تونن بررسی کنن.

سایر ابزارهای تشخیص داپلیکیت کانتنت

خب تا این جا، 13 روش رایگان برای تشخیص محتوای کپی رو مرور کردیم. ولی ابزارها فقط به مواردی که اشاره شد، محدود نمی‌شه. لیستی از تعدادی دیگه از ابزارهای خارجی مشابه رو هم این جا معرفی می‌کنم:

  • Textdiff
  • Diffnow
  • Plagscan
  • Turnitin
  • text-compare
  • plagiarismsoftware
  • plagiarism-detect
  • seoreviewtools
  • Paperrater
  • و…
ابزار تشخیص محتوا کپی

چطور محتوایی بنویسیم که کپی نباشه؟

احتمالا تا الان دیگه قانع شدین که محتوای کپی نه تنها هیچ ارزشی به سایت شما اضافه نمی‌کنه، بلکه به سئوی اون ضربه هم می‌زنه. شاید این سوال براتون مطرح شده باشه که اصلا چه جوری محتوا بنویسیم که کپی از آب درنیاد؟ جوابش ساده‌ست؛ مطالب مختلف رو بخونین و سعی کنین با زبان و فکر خودتون بنویسین. به عبارتی حتی اگه کپی نکنین و محتوا رو بازنویسی کنین، بازم اعتبار بالایی نداره و بهتره که محتوایی با لحن و فکر خودتون بنویسین. نه این که سعی کنین فقط افعال رو تغییر بدین یا کلمات مترادف رو جایگزین کنین و… .

چه طوری از کپی شدن محتواهامون جلوگیری کنیم؟

یه موقع هستش که شما محتوایی رو منتشر می‌کنین و یه از خدا بی‌خبر می‌آد و محتوای شما رو کپی می‌کنه داخل سایت خودش. تو این شرایط منطقیش اینه که گوگل اون سایت رو به عنوان دزد محتوا شناسایی و جریمه کنه، اما همیشه لزوما این اتفاق نمی‌افته! یعنی این که گوگل به هزار و یک دلیل ممکنه اون سایت خطاکار رو به عنوان مرجع اصلی محتوا شناسایی کنه (با این که اول شما اون محتوا رو منتشر کردین و بعدش اون سایت از شما کپی کرد) و شما رو به عنوان متقلب بشناسه!

برای این که این اتفاق نیافته، پیشنهاد می‌کنم از شبکه‌های اجتماعی مخصوصا لینکدین و توئیتر غافل نشین و سعی کنین محتوا رو بعد از انتشار، داخل این پلتفرم‌ها هم قرار بدین تا به ایندکس سریع‌تر اون محتوا کمک کنین. همین‌طور سعی کنین سایت‌تون رو به طور منظم آپدیت کنین تا نرخ خزش سایت رو بالا ببرین تا محتوایی از چشم گوگل پنهان نمونه.

ایندکس سریع محتواها برای جلوگیری از کپی شدن محتواها

نحوه گزارش کردن سایتِ دزد محتوا، به گوگل

خب با همه توضیحاتی که داده شد، به عنوان یه راه‌حل باید این رو هم اشاره کنیم که گوگل فکر این اتفاق رو کرده و گفته اگه سایتی از شما کپی کرد، کافیه وارد این آدرس بشین و به ما گزارش بدین تا پیگیری کنیم. برای گزارش دادن به گوگل باید به زبان انگلیسی فیلدها رو پر کنین و مستندات کافی در اختیار گوگل قرار بدین.

در چه حالتی، کپی کردن محتوا جایز هستش؟

عجب!! یعنی با این همه آسمون ریسمون بافتن، بازم دنبال کپی کردن محتوایی؟؟! :)))

جدا از شوخی، اگه واقعا می‌خوای جواب این سوال رو بدونی، باید بگم: در حالتی که اون سایت دامنه‌ش معلق شده باشه. یعنی فرضا اگه شما می‌خوای محتوای صفحه abc.com/xyz  رو کپی کنی، اول باید عبارت :site رو قبل از این آدرس بذاری، یعنی اینجوری: site:abc.com/xyz  و بعد دکمه سرچ رو بزنی؛ اگه گوگل اون صفحه رو آورد، نباید کپی کنی ازش. و اگه نوشت «همچین صفحه‌ای یافت نشد» می‌تونی کپی کنی، ولی بازم توصیه نمی‌کنم.

نتیجه‌گیری

توی این مقاله‌ در مورد مفهوم Duplicate Content، ابزار تشخصی کپی بودن محتوا (فارسی و انگلیسی)، راه‌های جلوگیری ازش و همین‌طور نحوه گزارش‌دهی محتوای کپی به گوگل صحبت کردیم. به عنوان یه سئوکار و کارشناس محتوا، پیشنهاد می‌کنم قبل از انتشار هر محتوایی، اصالت و یونیک بودن اون محتوا رو با هر ابزاری که می‌تونین چک کنین و پیش‌فرض‌تون این باشه که «هر محتوایی کپی هستش، مگه این که خلافش ثابت بشه!» این‌جوری قطعا کمتر ضربه می‌خورین یا حتی به کسب‌وکارهایی که روی سئو سایت‌شون کار می‌کنین، آسیب نمی‌زنین.

فوتر سایت