15 نکته از اصول محتوا نویسی برای وبسایت

 

یکی از چالش‌هایی که بین کارفرما برای دریافت مشاوره سئو یا سئوکارها و نویسنده‌ها وجود داره، محتواست. چیزی که واضحه اینه که دیگه نمی‌تونیم یه محتوا پر از عبارات کلیدی بنویسیم و هم جایگاه خوبی تو گوگل بدست بیاریم هم دل کاربرا رو بِبَریم و متقاعدشون کنیم که از ما خرید کنن! :)) پس بهتره تکنیک‌های محتوا نویسی حرفه‌ای رو بشناسیم.

نقش محتوا و بازاریابی محتوایی خیلی پر رنگ‌تر از همیشه‌ست و برای همین باید نسبت به مطالبی که توی سایت‌مون منتشر می‌کنیم، حساس باشیم. مقالات باید از نظر صحت و اعتبار، رعایت اصول سئو، کاربر پسند، جذاب بودن و… در حد قابل قبولی باشن تا بتونیم بهترین بازدهی رو ازشون داشته باشیم. توی این مطلب، مهم‌ترین اصول محتوا نویسی برای وبسایت رو  با هم مرور می‌کنیم.

تیتر اصلی یا عنوان محتوا

بین این همه محتوایی که تو سطح وب وجود داره، باید عنوان مقاله ما اون قدری جذاب و به درد بخور باشه که بتونه خودی نشون بده! به غیر از این، باید حتما شامل کلمه کلیدی اصلی محتوا هم باشه تا برای موتورهای جست‌وجو هم بهینه باشه. در واقع عنوان محتوا داره ایده کلی اون مطلب رو نشون می‌ده، پس مهمه که واضح به کاربر بگیم این مطلب در مورد چیه و در عین حال اون قدری جذاب باشه که راحت از کنارش رد نشه.

مثال برای عنوان محتوای جذاب

مقدمه محتوا

خیلی وقتا در حق مقدمه محتوا کوتاهی می‌شه! در حالی که این قسمت مثل یه بنر تبلیغاتی می‌مونه که اگه به اندازه کافی جذاب نباشه، کسی دیگه ادامه اون محتوا رو نمی‌خونه. برای همین مهمه که مقدمه بتونه نظر مخاطب رو جلب کنه و اون رو با خودش همراه کنه.

یکی از اصول محتوا نویسی حرفه‌ای، توجه به مقدمه‌ست

مطرح کردن یه مشکل مرتبط هم می‌تونه کمک کنه تا مخاطب ارتباط بیشتری با محتوای ما برقرار کنه. پیشنهادی که برای نوشتن یه مقدمه کاربرپسند دارم، اینه که این مرحله رو  بذاریم برای آخر کار که محتوا نویسی تموم شده. اینجوری هم خودمون تسط بیشتری به محتوا داریم و هم اینکه سَرسَری ازش رد نشدیم و فرصت کافی برای فکر کردن بهش داریم.

 از دید سئو هم که نگاه کنیم، مقدمه بار سنگینی رو دوششه و بهتره تعدادی از کلمات کلیدی رو شامل بشه.

بدنه اصلی محتوا

بدنه اصلی محتوا، همون جاییه که توضیح می‌دیم، طرح مسئله می‌کنیم و به اون‌ها پاسخ می‌دیم. در واقع با تیتربندی‌ها و پاراگراف‌بندی‌هایی که انجام می‌دیم کمک می‌کنیم تا محتوا برای کاربر خواناتر و ساده‌تر بشه. می‌تونیم توی توضیحات‌مون از مثال‌های روزمره و رایج هم استفاده کنیم تا محتواهای پیچیده رو ساده‌تر و کاربردی‌تر به مخاطب انتقال بدیم. البته اگه از آموزش سئو محتوا هم کمک بگیریم باعث می‌شه محتوا نویسی حرفه‌ای رو شروع کنیم.

قسمتی از بدنه یک محتوا

جمع‌بندی محتوا

انتهای هر مقاله، بخشی رو به عنوان خلاصه‌ای از مطالبی که گفته شد قرار می‎دیم تا هم نکات رو برای کاربر مرور کنیم و هم برای مخاطب‌هایی که فرصت کافی برای خوندن مقاله کامل ما نداشتن ایجاد کنیم تا یه دید کلی نسبت به اون موضوع پیدا کنن. پس باید توی این قسمت در قالب جملات کوتاه و به شکل تیتروار نکات مهم رو مرور کنیم.

انتهای مقاله، بهتره یه جمع‌بندی مفید از مطالب داشته باشیم

بولد کردن قسمت‌هایی از محتوا

خوبه که قسمت‌های کوتاه و مهمی از محتوا رو بولد کنیم تا هم به اهمیت اون قسمت تاکید کنیم و هم اینکه اینجوری کار رو برای مخاطب‌هایی که عجله دارن و می‌خوان سریع محتوا رو بخونن، راحت کردیم. بهتره قسمتی که بولد می‌کنیم بیشتر از یه جمله نباشه و حتما شامل عبارات کلیدی باشه. البته فرض رو بر این گرفتیم که عبارات کلیدی رو توی کل محتوا بولد کردیم.

یکی دیگه از تکنیک‌های محتوا نویسی اینه که به جای بولد کردن، از هایلایت کردن برای متمایز کردن قسمت‌های مهم‌تر محتوا استفاده کنیم.

مطلق‌نویسی نکنیم

ما توی دنیایی زندگی می‌کنیم که دائم در حال تغییره و عجیب نیست  یه سری از مطالبی که الان درسته بعدا درست و کاربردی نباشه. یکی از اصول محتوا نویسی اینه که مطالب رو به صورت مطلق ارائه نکنیم. استفاده از کلمه‌هایی مثل «شاید»، «احتمال دارد»، «ممکن است» و… کمک می‌کنه خطای کمتری توی محتوا نویسی داشته باشیم.

کاربرپسند بودن محتوا

یه محتوا هر چه قدرم که جذاب و کاربردی باشه، اگه شامل عبارات کلیدی نباشه کسی نمی‌تونه پیداش کنه:((. در مقابل اگه ام محتوا فقط با عبارات کلیدی پر شده باشه، هیچ ارزش افزوده‌ای برای کاربر ایجاد نکرده باشه، فقط یه سری توضیحات تکراری داده باشه و اضافه گویی کرده باشه هم هیچوقت توی گوگل جایگاه خوبی پیدا نمی‌کنه. پس باید رضایت کاربر رو برای محتوا نویسی وبسایت اولویت قرار بدیم و برای این کار از عبارات کلیدی کمک بگیریم.

هیچ کاربری دوست نداره با مطلبی مواجه بشه که پر از جملات قلمبه سلمبه‌ست و هیچ ارتباطی نمی‌تونه با این محتوا برقرار کنه. پس بهتره برای محتوا نویسی حرفه‌ای، جلب نظر کاربر رو اولویت قرار بدیم.

زبان فارسی رو رعایت کنیم

وقتی یه محتوا به زبان فارسی داره تولید می‌شه، پس بهتره همه چیزش فارسی باشه. یه سری از موضوعات مثل بازاریابی دیجیتال پر از عبارات انگلیسیه که اگه همه رو به فارسی تبدیل کنیم، ممکنه کار رو برای مخاطب سخت کرده باشیم. به طور کل استفاده از عبارت‌های فارسی تا جای ممکن، بهتر از زبان‌های دیگه‌ست. مثلا باید به جای عبارات زیر از معادل‌هاشون استفاده بشه:

  • «به هر حال» به جای «علی ای‌حال»
  • «دیگر» به جای «سایر»
  • «به ویژه» به جای «به خصوص»
  • «ولی» به جای «لکن»
  • و…

اعداد رو به حروف بنویسیم یا رقم؟

یکی دیگه از اصول محتوا نویسی اینه که اعداد تک رقمی رو با حروف و اعداد دو رقمی رو با عدد بنویسیم. برای مثال:

  • 70 درصد از جمعیت ایران در سال 2019 از اینترنت استفاده کرده‌اند.
  • کمپین ایمیل مارکتینگ، پنج درصد نرخ تبدیل داشته است.

«مشاهده دوره آموزش اسکریمینگ فراگ»

نکات دستوری و نگارشی رو بشناسیم

یه محتوا هر چه قدر هم که ارزشمند باشه، اگه غلط املایی داشته باشه هم باعث می‌شه اعتماد کاربر به ما کم بشه و هم اینکه بعضی وقت‌ها ممکنه باعث بشه که مخاطب منظور ما رو اشتباه برداشت کنه. مهمه که به عنوان یه نویسنده حتما چندین بار محتوایی که نوشتیم رو بررسی کنیم. ابزاری مثل ویراست لایو به ما کمک می‌کنه تا خیلی سریع غلط‌های املایی و دستوری رو پیدا و برطرف کنیم.

برای محتوا نویسی حرفه‌ای، نیم‌فاصله رو رعایت کنیم

نیم‌فاصله هم باعث می‌شه محتوا از نظر ظاهری زیباتر باشه و هم خوانایی محتوا رو بیشتر می‌کنه. برای مثال، تو مواقع زیر از نیم‌فاصله استفاده می‌کنیم:

  • نشانه‌های جمع (کیف‌ها، مغازه‌ها و…)
  • نشانه‌های زمانی فعل (می‌رفتم، خورده‌ام، دیده‌ام و…)
  • پسوند و پیشوندها ( کوچک‌تر، مناسب‌تر و…)
  • کلمات دو بخشی که اگه جدا نوشته بشن، معنی دیگه‌ای پیدا می‌کنن یا مخاطب رو به زحمت می‌ندازن (کابینت‌ساز و…)
  • اگه آخر کلمه از حرف «ی» اضافه استفاده می‌کنیم، باید با نیم‌فاصله این کار رو انجام بدیم (خانه‌ی، دفترچه‌ی و…)
  • وقتی چند کلمه ساده یا مشتق کنار هم قرار می‌گیرن و ارتباط معنایی دارن (طناب‌بازی، شش‌طبقه، آب‌هویج و…)
  • ترکیب‌های عطفی (آب‌وهوا، جست‌وجو، حال‌وهوا و…)
  • و…

دو فعل تکراری رو پشت سر هم استفاده نکنیم

موقع نوشتن محتوا، تا جایی که می‌شه نباید فعل‌های تکراری استفاده کنیم. مثلا:

 همان قدر که لینکسازی در فرایندهای سئو اهمیت دارد، عملکرد ما در داخل سایت نیز اهمیت دارد. (اشتباه)

عملکرد ما در داخل سایت، به اندازه لینکسازی در فرایندهای سئو اهمیت دارد. (درست)

علائم نگارشی: ویرگول (،)

به طور کلی ما دو جا از ویرگول استفاده می‌کنیم:

زمانی که بخوایم خوانایی جمله بیشتر شه و اشتباه برداشت نشه.

مثال معروف:

  • بخشش جایز نیست، اعدامش کنید.
  • بخشش، جایز نیست اعدامش کنید.

و مورد دیگه زمانی که می‌خوایم کاربر قدری مکث کنه تا منظورمون رو انتقال بدیم.

مثلا: یادگیری ابزارهای گوگل، یک سرمایه‌گذاری بلند مدت برای درک بهتر رفتار کاربران است.

یه نکته مهم: وقتی بین چند تا کلمه ویرگول می‌ذاریم، باید ویرگول رو به کلمه قبل از خودش بچسبونیم و از کلمه بعدش فاصله بدیم. مثلا:

من رنگ‌های بنفش، آبی، زرد و… را دوست دارم. (درست)

من رنگ‌های بنفش ،آبی،زرد و … را دوست دارم. (اشتباه)

علائم نگارشی: دو نقطه (:)

وقتی می‌خوایم در مورد یه موضوعی توضیح بیشتری بدیم یا نقل قول کنیم، از دو نقطه (:) استفاده می‌کنیم. یادمون باشه این علامت هم به کلمه قبلیش می‌چسبه و از کلمه بعدیش فاصله می‌گیره. مثلا:

بیل گیتس: «ناراضی‌ترین مشتریان شما برترین و بهترین منابع برای فراگیری و پیشرفت شما هستند.»

علائم نگارشی: نقطه (.)

بعد از پایان هر جمله از نقطه استفاده می‌کنیم. برای مثال:

با تولید محتوا در منزل، به راحتی می‌توان کسب درآمد کرد.

اینم یادمون باشه که انتهای عنوان‌ها و تیتربندی‌ها نیاز به استفاده از نقطه نیست.

علائم نگارشی: گیومه («»)

سه جا باید از گیومه استفاده بشه:

  • زمانی که جمله‌ای رو داریم نقل قول مستقیم می‌کنیم. مثلا: بیل گیتس: «انسان همواره از تغییر هراس دارد.»
  • وقتی می‌خوایم معنی فارسی یه کلمه یا اصطلاح رو بنویسیم یا بخوایم قسمتی از محتوا رو متمایز کنیم. مثلا: (Copywriting) «تبلیغ‌نویسی»

  • زمانی که اسم اشخاص، آثار و… رو برای بار اول داریم توی محتوا استفاده می‌کنیم. «اخوان ثالث»

علائم نگارشی: سه‌ نقطه (…)

این علامت زمانی استفاده می‌شه که قسمتی از متن رو به دلایلی مثل خشم، شرم، ترس یا رعایت ادب حذف کرده باشیم. گاهی هم، چون باقی مطلب قابل حدس زدنه دیگه نمی‌نویسیم و به جاش سه نقطه می‌ذاریم. یه کاربرد پر استفاده‌اش هم برای زمانیه که نمونه‌های بیشتری از اون موضوع مورد بحث وجود داره ولی ما نمی‌خوایم دیگه به همه‌شون اشاره کنیم و فقط چند مورد کوتاه رو می‌ذاریم و به جای بقیه سه نقطه می‌ذاریم.

یه نکته مهم در مورد استفاده از این علامت وجود داره و اون اینه که باید به کلمه قبل از خودش بچسبه و از کلمه بعدش فاصله بگیره.

مثال:

ایمیل مارکتینگ، بازاریابی شبکه‌های اجتماعی، بهینه‌سازی برای موتورهای جست‌وجو و… از شاخه‌های مختلف بازاریابی دیجیتال به شمار می‌آیند. (درست)

ایمیل مارکتینگ، بازاریابی شبکه‌های اجتماعی، بهینه‌سازی برای موتورهای جست‌وجو و … از شاخه‌های مختلف بازاریابی دیجیتال به شمار می‌آیند. (اشتباه)

علائم نگارشی: دو خط فاصله (-)

بعضی اوقات پیش می‌آد که می‌‌خوایم توضیح اضافه‌‌ای در مورد موضوعی بدیم که در کل برای مخاطب مفیده ولی  چون نمی‌خوایم ساختار محتوا با این کار به هم بریزه، اون توضیحات رو بین دو خط فاصله قرار می‌دیم. مثلا:

بازاریابی پیامکی –در صورتی که فله‌ای انجام نشود- یکی از بهترین راه‌ها برای جذب مشتری است.

علائم نگارشی: علامت تعجب (!)

وقتی می‌خوایم تعجب کردن‌مون از یه ماجرا، دعا کردن، تشویق، پرهیز، دستور دادن و خطاب کردن رو نشون بدیم از این علامت استفاده می‌کنیم. مثلا:

عجب! من این حقیقت رو نمی‌دونستم.

 

نشانه‌های جمع فارسی رو بشناسیم

«ان» و «ها» دو علامت برای جمع بستن کلمات توی زبان فارسین. پس نباید از «ات» و «ین» که علامت‌های عربی به شمار می‌آن برای جمع بستن استفاده کنیم. مثال:

گزارشات را تا آخر اسفند ماه ارسال کنید. (اشتباه)

گزارش‌ها را تا آخر اسفندماه ارسال کنید. (درست)

توی محتوا نویسی نباید شروع جمله‌ها، مشابه باشه

همون‌طور که تو مورد قبلی در مورد حذف فعل‌های تکراری توضیح دادیم، شروع جملات‌مون هم نباید مشابه باشه. برای مثال:

اینستاگرام یکی از کانال‌های پربازده برای بسیاری از کسب‌وکارهاست. اینستاگرام به جذب مشتری‌های جدید کمک می‌کند. (اشتباه)

اینستاگرام یکی از کانال‌های پر بازده برای بسیاری از کسب‌وکارهاست که به جذب مشتری‌های جدید کمک می‌کند. (درست)

برای محتوا نویسی از این فعل‌ها استفاده نکنیم

  • می‌باشد

تا جایی که امکان داره باید فاصله بین زبان گفتار و نوشتار کم باشه. این که گاهی فکر می‌کنیم اگه این جوری بنویسیم ادبی و محترمانه‌تره کاملا تصور اشتباهیه. ساده نویسی یکی از مهارت‌های مهم توی نوشتن محتواست. کمتر کسی می‌گه: هوا ابری می‌باشد. در واقع کسی توی گفتارش از این فعل استفاده نمی‌کنه و اصل ساده نویسی می‌گه از این فعل توی محتواها استفاده نکنیم.

  • فعل «است» از هیچ نظر، هیچ فرقی با «می‌باشد» نداره. پس چرا این قدر سخت صحبت کنیم؟! پس بیاین همیشه «است» رو با «می‌باشد» جایگزین کنیم.

  • می‌نماید

نباید فعل «نمودن» رو جایگزین فعل «کردن» کنیم. چرا؟
چون هیچ فرقی با فعل «کردن» نداره. پس چرا به فارسیِ سخت بنویسیم؟!

توی زبان گفتار کسی از فعل «نمودن» استفاده نمی‌کنه. مثلا تا حالا شنیدین کسی بگه: «من غذا رو حاضر نمودم» ؟. به جاش می‌گن: « من غذا رو حاضر کردم.»

اگه بیشتر دقت کنیم، می‌بینیم که فعل «نمودن» به معنی «به نظر اومدنه». پس اگه بخوایم اون رو به جای فعل «کردن» استفاده کنیم، حتی از نظر معنایی هم مشکل داره.

جمع‌بندی

توی این مقاله اصول مهمی که برای محتوا نویسی وبسایت باید رعایت بشه رو مرور کردیم. استفاده درست و به جا از علائم نگارشی و دستوری، حذف فعل‌های تکراری، شناختن نشانه‌های جمع فارسی، رعایت نیم‌فاصله، استفاده از کلمات فارسی، ساده نویسی و… از مهم‌ترین مواردین که باید توی نگارش مطالب بهشون توجه بشه. قطعا با تمرین بیشتر، می‌شه تسلط خوبی نسبت به این موارد پیدا کرد و محتواهای با کیفیت‌تری رو خلق کرد.

2 دیدگاه روشن 15 نکته از اصول محتوا نویسی برای وبسایت

دیدگاه‌های این نوشته بسته است.

فوتر سایت