سئو محلی یا لوکال سئو چیست؟ (آموزش و استراتژی)

اگه بخوایم خیلی ساده سئو محلی یا همون لوکال سئو (Local SEO) رو تعریف کنیم، باید بگیم که سئو محلی زمانی معنا پیدا می‌کنه که کاربرها با توجه به موقعیت جغرافیایی توی گوگل سرچ کنن. مثلا فرض کن خدایی نکرده مریض شدی و می‌خوای به نزدیک‌ترین درمانگاهی که دور و برته مراجعه کنی. اگه فرض کنیم ساکن تهرانی، قاعدتا دلت نمی‌خواد گوگل یه سری درمانگاه از مشهد و شمال و… بهت نشون بده. حتی دلت نمی‌خواد درمانگاه‌های تهرانی که ازت فاصله مکانی زیادی دارن رو هم بیاره. خب این جاست که لوکال سئو برای کسب‌وکارها اهمیت پیدا می‌کنه. توی ادامه این مقاله، کامل‌تر در مورد سئوی محلی، آموزش سئو محلی و استراتژی مناسبش صحبت می‌کنیم.

46 درصد از کاربرها جست‌وجوهایی که توی گوگل انجام می‌دن به صورت محلی هستش.
46 درصد از کاربرها جست‌وجوهایی که توی گوگل انجام می‌دن، به صورت محلی هستش.

سئو محلی چیه؟

فرض کن توی یه محله‌ای یه مغازه آرایشی بهداشتی زدی، بدت نمی‌آد که هم محلی‌ها از وجود مغازت باخبر بشن درسته؟ حتی اگه به مرور مشتری‌هات بیشتر هم بشن، بازم به احتمال قوی خیلی‌ها از اون محله از وجود مغازه‌ت هنوز بی‌خبرن. مخصوصا اگه شانس باهات یار نباشه و جایی باشی که پاخورش زیاد نباشه :((
خب ولی اگه مغازه‌ت رو روی نقشه گوگل مشخص کرده باشی، به طور خودکار این فرصت برات ایجاد می‌شه که به آدمای دیگه‌ای که دنبال مغازه‌ای مشابه با تو هستن، معرفی بشی. الان ممکنه بپرسی چه جوری؟! عجله نکن میگم برات :))

سئو محلی چیست

اهمیت و مزایا لوکال سئو یا سئو محلی

کلا گوگل دوست داره که همیشه بهترین و مناسب‌ترین نتایج رو به کاربرها نشون بده. پس طبیعیه زمانی که تو خونه/ شرکت یا … هستیم و دنبال نزدیک‌ترین رستوران‌ها، داروخانه‌ها، سوپرمارکت‌ها و… هستیم، نتایج درستی رو با توجه به موقعیت جغرافیایی‌ اون لحظه‌مون برامون بیاره. مثلا نمونه‌هایی از سرچ محلی می‌تونه با این عبارات باشه: «رستوران تهرانپارس»، «درمانگاه‌های غرب تهران»، «داروخانه‌های خیابان سجاد مشهد» و… .
پس کل فلسفه سئوی محلی همینه. باقیش می‌شه این که برای این کار باید چه مراحلی رو طی کنیم و استراتژی سئو محلی چیه.

آموزش سئو محلی

برای این که کسب‌وکار ما شانس نمایش داده شدن برای افرادی که نزدیک ما هستن رو پیدا کنه، باید بیزینس‌مون رو روی نقشه گوگل ثبت کنیم. برای این کار لازمه که از Google My Business استفاده کنیم، اما از اون جایی که طبق معمول تحریم هستیم به جاش از روش دیگه‌ای وارد عمل می‌شیم : )). کافیه روی نقشه گوگل یا همون Google maps، دقیقا روی موقعیتی که در اون مشغول به فعالیتیم کلیک راست کنیم و گزینه Add a missing place رو انتخاب کنیم. عکس زیر رو ببین:

ثبت کسب‌وکار در نقشه گوگل به منظور سئو محلی، به کمک Google maps
ثبت کسب‌وکار در نقشه گوگل به منظور سئو محلی، به کمک Google maps

بعدش اطلاعاتی مثل شماره تلفن، آدرس وبسایت، ساعات کاری، تصاویری از محل کار و… رو هم به عنوان اطلاعات تکمیلی بهتره قرار بدیم تا گوگل بهتر بتونه کسب‌وکار ما رو بشناسه و در معرض نمایش بقیه قرار بده. معمولا فرایند تایید این مکانی که توی گوگل به عنوان کسب‌وکارمون معرفی کردیم، یه مدت طول می‌کشه، بین چند هفته تا چند ماه. اگه ایمیلی که باهاش این کار انجام می‌شه، امتیاز بالایی داشته باشه، فرایند تایید سریع‌تر انجام می‌شه.

حالا از کجا بفهمیم ایمیل‌مون امتیاز بالایی پیش گوگل داره یا نه؟!

اگه از اونایی هستی که هر جا (مثل کافی‌شاپ، رستوران، هتل و…) که می‌ری، بعدش میای نظرت رو نسبت به جایی که رفتی توی گوگل مپ اش می‌نویسی یا عکس از غذاها، امکانات و… جاهایی که رفتی رو اضافه می‌کنی، پس کاربر فعالی هستی و حتما با اون ایمیل امتیاز بالایی پیش گوگل داری :)) برای همین پیش گوگل معتبرتری و اگه مکانی رو روی گوگل مپ به عنوان یه جای جدید معرفی کنی و Add a missing place رو بزنی، گوگل سریع‌تر تایید می‌کنه.

برای مثال، این ایمیل 303 امتیاز پیش گوگل داره و به مرحله 4 رسیده
برای مثال، این ایمیل 303 امتیاز پیش گوگل داره و به مرحله 4 رسیده

لوکال سئو و چند آمار و ارقام جالب

  • با توجه به آمار و ارقامی که منتشر شده، 46 درصد از کاربرها جست‌وجوهایی که توی گوگل انجام می‌دن به صورت محلی هستش.
  • 74 درصد از کاربرهایی که با گوشی سرچ لوکال انجام می‌دن، همون روز به مغازه مراجعه می‌کنن.
  • یک سوم از سرچ‌هایی که با موبایل انجام می‌شه، مربوط به لوکیشن و مکانه.
  • بیشتر از دو سوم کاربرهای موبایلی، دنبال وبسایت‌ها و مجموعه‌هایی هستن که از نظر جغرافیایی بهشون نزدیک باشه.
  • 29 درصد از کل جست‌وجوهای گوگل شامل پک‌های محلی (Local pack) هستش. به کادر آبی که توی عکس زیر مشخص کردم لوکال پک گفته می‌شه:
نمونه‌ای از یک لوکال پک در سئو محلی
نمونه‌ای از یک لوکال پک در سئو محلی

پس با توجه به تمام مواردی که تا اینجا توضیح دادیم، سئو محلی یکی از بهترین راه‌ها برای معرفی بیزینس و جذب مشتریه، مخصوصا برای کسب‌وکارهای کوچیک. خیلی راحت با همون روشی که اشاره کردیم، می تونیم مخاطب‌های بالقوه‌ای که توی محدوده فروشگاه یا دفتر و… ما هستن رو جذب کنیم.

در واقع با لوکال سئو می‌‌تونیم توی یه محدوده کوچیک‌تری نسبت به بازار اصلی رقابت کنیم و مشتری‌های بالقوه اون محدوده رو به بالفعل تبدیل کنیم.

آموزش استراتژی سئو محلی

خب جلوتر در مورد آموزش سئو محلی و ثبت بیزینس توی گوگل مپ توضیح دادیم. حالا بریم سراغ مواردی که کمک می‌کنه گوگل درک بهتری از کسب‌وکار ما پیدا کنه و بین بقیه رقبا، ما رو بیشتر به مخاطب‌ها معرفی کنه.

تکمیل اطلاعات در گوگل مپ

بعد از این که کسب‌وکارمون رو روی نقشه گوگل معرفی کردیم، باید حواسمون باشه که اطلاعات تکمیلی رو هم با دقت وارد کنیم. مواردی مثل شماره تماس، ساعات کاری، آدرس وبسایت، تصاویر محل کار و… شانس نمایش ما رو بیشتر می‌کنه.

اطلاعات مربوط به فروشگاه چرم سورنا در گوگل مپ به منظور لوکال سئو
اطلاعات مربوط به فروشگاه چرم سورنا در گوگل مپ

انتخاب عنوان صفحه با عبارت کلیدی جغرافیایی

فرض کنیم عبارت «آموزشگاه زبان شیراز» سرچ بالایی داره و از طرفی یه نفر توی شیراز داره این عبارت رو توی گوگل سرچ می‌کنه. گوگل هم از طریق آی پی اون کاربر متوجه شده که موقعیت جغرافیایی کاربر، شیراز هستش.
حالا با این سناریو، سایت‌هایی که عبارت «آموزشگاه زبان شیراز» رو توی عنوان یه صفحه سایت‌شون استفاده کرده باشن، شانس بیشتری برای نمایش داده شدن به کاربر دارن. به همین سادگی! به مثال زیر نگاه کن:

سرچ محلی

نظر (Review) گذاشتن در صفحه گوگل مپ

خب یکی از امکاناتی که توی لوکال سئو هست، اینه که کاربرها می‌تونن برای هر کسب‌‌وکاری نظرشون رو بنویسن. در واقع هم امکان امتیازدهی از یک تا 5 به اون مکان و هم قرار دادن نظر وجود داره. زمانی که میانگین امتیازات یه کسب‌وکار نزدیک به 5 باشه یا نظرات زیادی براش نوشته شده باشه، این سیگنال رو به گوگل می‌ده که اون مکان برای مخاطب‌ها محبوب بوده. برای همین خوبه که از مشتری‌ها بخوایم نظرات خوب‌شون رو توی گوگل مپ‌مون بذارن : ))

گوگل مپ پاساژ علاءالدین با 1759 نظر!
گوگل مپ پاساژ علاءالدین با 1759 نظر!


بهینه‌سازی ساختار کلی وبسایت

باید این رو بدونیم که تا زمانی که ساختار کلی سایت ما مورد تایید گوگل نباشه، کسب‌وکار ما رو ثبت نمی‌کنه. پس واضحه که باید در کنار سئو محلی به سئو محتوا وبسایت‌مون هم توجه داشته باشیم و اصولی پیش بریم. اطلاعاتی مثل شماره تماس، آدرس و… رو لازمه که حتما توی صفحاتی مثل تماس با ما قرار بدیم تا در دسترس کاربرها باشه.

ثبت وبسایت در دایرکتوری‌های مرتبط

خب صرفا با مشخص کردن موقعیت جغرافیاییه یه مکان و ثبت آدرس و شماره تماس، نمی‌تونیم انتظار داشته باشیم که کار سئوی محلی رو به شکل تمام و کمال انجام دادیم. برای همین بهتره بگردیم و سایت‌های دایرکتوری که مرتبط با کسب‌وکارمون هستن رو پیدا کنیم و وبسایت خودمون رو داخل اون‌ها هم ثبت کنیم.

سایت‌های دایکتوری در واقع کارشون اینه که می‌آن مجموعه‌ از کسب‌وکارها یا وبسایت‌هایی که توی یه حوزه خاص فعالیت می‌کنن رو معرفی می‌کنن. مثلا فرض کنین یه سایتی ایجاد بشه و بیاد داخلش کل مطب‌های دندون پزشکی شرق تهران رو با مشخصات کامل‌شون مثل آدرس، تلفن، اسم دکتر، ساعات کاری و… لیست و معرفی کنه.
از جمله سایت‌های دایرکتوری دیگه می‌تونیم کی‌ کجاس، بلاگ اسنپ فود و… رو مثال بزنیم.

استفاده از دایرکتوری‌ها برای بهبود سئو محلی
استفاده از دایرکتوری‌ها برای بهبود سئو محلی

فعالیت در شبکه‌های اجتماعی

برای این که بتونیم جایگاه خوبی توی لوکال سئو داشته باشیم، بهتره توی شبکه‌های اجتماعی هم حضور فعالی داشته باشیم. می‌تونیم برای این کار از اکانت‌های شبکه‌های اجتماعی که توی لوکیشن ما فعالیت می‌کنن، درخواست تبلیغات کنیم یا این که خودمون اکانتی برای خودمون ایجاد کنیم و با فعالیت مستمر، از این راه سعی کنیم تا افراد رو به سمت وبسایت‌مون هدایت کنیم تا در نهایت تاثیرش رو توی بهبود Local SEO سایت‌مون ببینیم.

استفاده از اسکیما

با استفاده از کدهای اسکیما که داخل سایت‌مون استفاده می‌کنیم، باعث می‌شیم تا هم گوگل و هم کاربرها درک بهتری از محتوای اون صفحه پیدا کنن. عمری باشه، بعدا در مورد اسکیماها مقاله کاملی می‌نویسم.

جمع‌بندی

خب خیلی خلاصه بخوام توضیح بدم، سئو محلی یا همون لوکال سئو (Local SEO)، یکی از مواردیه که به شدت به رشد و فروش بیزیس‌ها مخصوصا کسب‌وکارهای کوچیک کمک می‌کنه. با آموزش سئو محلی می‌شه مشتری‌هایی که توی محدوده نزدیک به ما هستن رو شکار کرد و خب چی از این بهتر؟! یکی از کارهایی که یه سئوکار می‌تونه برای شما انجام بده، راهکار دادن و مشاوره سئو محلی هستش.
فقط کافیه با استراتژی سئو محلی که در موردش توی این مقاله کامل توضیح داده شد، آشنایی داشته باشین و بعد دست به عمل بشین.

فوتر سایت