پیدا کردن ایده تولید محتوا با 12 تکنیک خلاقانه

به عنوان یه کارشناس محتوا یا حتی سئوکار، ممکنه با این دغدغه رو‌به‌رو بشیم که در مورد چه موضوعاتی باید تولید محتوا متنی انجام بدیم. خیلی وقت‌ها هم تا یه جایی می‌تونیم به راحتی موضوعات جدید رو پیدا کنیم، ولی از یه جا به بعد دیگه واقعا هیچ ایده‌ای برای تولید محتوا نداریم.

انتخاب موضوع برای تولید محتوا

قطعا ابزارهای سئوی زیادی وجود داره که برای پیدا کردن ایده تولید محتوا می‌تونه بهمون کمک کنه، ولی به غیر از استفاده از ابزار، راه‌های ساده‌تر و کم هزینه‌تری هم وجود داره و توی این مقاله می‌خوایم این روش‌ها رو با هم مرورکنیم.

ایده‌یابی برای تولید محتوا

بدون شک، تولید محتوا و بازاریابی محتوایی یکی از کانال‌های مهم برای جذب مشتری و فروشه، از طرفی به عنوان یه سئوکار نمی‌شه از خودمون این انتظار رو داشته باشیم که برای ارائه مشاوره سئو با زیر ‌و‌ بم هر کسب‌وکاری کاملا آشنا باشیم و تا طرف موضوع کسب‌وکارش رو گفت، بتونیم سریع یه عالمه ایده تولید محتوا رو تو ذهن‌مون مرور کنیم!

ایده یابی برای تولید محتوا

البته خوبه که با موضوعات مختلف، آشنایی داشته باشیم. ولی خب خیلی طبیعیه اگه من در مورد صنعت پیچ و مهره، کابینت روشویی، دندون پزشکی، لوله و اتصالات فاضلاب و… اطلاعات چندانی نداشته باشم.

برای همین باید ماهی‌گیری رو بلد باشیم تا بتونیم برای هر وبسایتی ایده تولید محتوا پیدا کنیم، جدا از این که در مورد اون کسب‌وکار اطلاعات تخصصی داریم یا نه. وگرنه مسلط شدن به هر کسب‌وکار جدیدی که باهاش آشنا می‌شیم، قطعا زمان زیادی از ما می‌گیره و ممکنم هست هیچ‌وقت نتیجه‌ای که می‌خوایم رو نگیریم.

پس بریم که با 12 تا تکنیک پیدا کردن ایده تولید محتوا آشنا بشیم.

از کار رقبات سر در بیار!

خودم به شخصه، وقتی پروژه جدیدی رو دست می‌گیرم، اولین کاری که می‌کنم اینه که می‌رم با همه روش‌هایی که بلدم رقباش رو پیدا می‌کنم و یه چرخی تو وبسایت‌شون می‌زنم، وبلاگ‌شون رو می‌بینم، محصولات‌شون رو یه نگاه می‌ندازم، صفحه درباره ما و دسته‌بندی‌ها رو می‌بینم و سعی می‌کنم یه آنالیز کوچیکی از کل وبسایت‌شون تو ذهنم داشته باشم.

بررسی رقبا برای پیدا کردن ایده تولید محتوا
بررسی رقبا به منظور انتخاب موضوع برای تولید محتوا

این کار به من کمک می‌کنه با کلیت اون کسب‌وکار بیشتر آشنا شم، دسته‌های مهم رو تا حدی شناسایی کنم و ارتباط بیشتری بتونم با اون موضوع برقرار کنم. وبلاگ رقیبت همون جاییه که پره از ایده تولید محتوا و فقط کافیه سعی کنی از اون بهتر و کامل‌تر باشی و اطلاعات به دردبخورتری رو منتشر کنی تا نتیجه‌ش رو ببینی.

برای ایده‌یابی تولید محتوا، ببین گوگل چی می‌گه!

معمولا بیشتر ما وقتی سوالی تو ذهن‌مون پیش می‌آد یا دغدغه چیزی رو داریم، در موردش توی گوگل سرچ می‌کنیم. پس خود گوگل یکی از منابع برای تولید محتوا هستش. کافیه موضوع مدنظر رو سرچ کنیم تا ببینیم چه عبارات دیگه‌ای رو بیشتر افراد سرچ کردن و در موردش دنبال اطلاعات بودن.

عکس زیر رو ببین. من عبارت “کپی‌رایتینگ” رو سرچ کردم و پیشنهادات گوگل رو داریم می‌بینیم:

استفاده از پیشنهادات گوگل برای پیدا کردن ایده محتوا
استفاده از پیشنهادات گوگل برای پیدا کردن ایده محتوا

پس می‌فهمم که ملت بیشتر دنبال اینن که بدونن چه طوری کپی‌رایتر بشن، بدونن کپی‌رایتر اصلا کیه، چه نکاتی در موردش وجود داره و…

حالا به جز این قسمت، از پایین صفحه سرچ، که عبارات مرتبط (Related) قرار گرفته هم می‌تونیم استفاده کنیم. عکس زیر رو ببین:

عبارات مرتبط گوگل برای کلمه «کپی رایتینگ»
عبارات مرتبط گوگل برای کلمه «کپی رایتینگ»

البته الان تفاوت چندانی بین پیشنهادات و عبارت مرتبط گوگل برای این عبارت وجود نداره، ولی بیشتر وقت‌ها اینجا هم عبارات جدیدی برای شخم زدن پیدا می‌شه : ))

از شبکه‌های اجتماعی، ایده تولید محتوا پیدا کن

شاید تا حالا خیلی به این مسئله دقت نکرده باشیم که به غیر از افراد زیادی که برای پیدا کردنِ جواب سوالشون یا محصول مورد نظرشون دارن توی گوگل سرچ می‌کنن، خیلی‌ از آدما هم از شبکه‌های اجتماعی برای این کار استفاده می‌کنن.

مثلا به جای اینکه توی گوگل سرچ کنن «خرید کتونی ورزشی»، میرن پیج‌هایی که تو این زمینه فعالن رو پیدا می‌کنن یا  مثلا از طریق هشتگ‌ها سرچ می‌کنن، سوالات‌شون در مورد محصولات رو در قالب کامنت می‌پرسن و از این راه خریدشون رو انجام می‌دن.

پس ما چه اگه خودمون یه اکانت کاری توی ایسنتا و… داشته باشیم، چه اکانت رقبا رو بررسی کنیم، می‌تونیم دغدغه‌های مخاطب‌ها رو پیدا کنیم و ازشون به عنوان ایده تولید محتوا وبسایت‌مون استفاده کنیم.

چون مخاطب ما که پرسونای مشخصی داره، حالا فرقی نداره این پرسونا توی شبکه‌های اجتماعی بیشتر فعاله یا گوگل. به‌ هرحال دغدغه و سوالات مشابهی براشون وجود داره.

تازه اگه صفحه کاری توی شبکه‌های اجتماعی داشته باشیم، می‌تونیم خیلی راحت و مستقیم اصلا از خودشون بپرسیم که دوست دارن بیشتر در مورد چه موضوعاتی راهنمایی‌شون کنیم : )) هدف ما جلب رضایت اوناست، مگر نه؟ : ))

سایت‌های اشتراک ویدیو رو زیر و رو کن

خب سایتی مثل آپارات و یوتیوب دیگه معرف حضور همه‌ست خدا رو شکر. ولی نکته‌ای که هست اینه که ما حتی از این سایت‌ها و بقیه سایت‌های اشتراک ویدیویی هم می‌تونیم برای پیدا کردن ایده برای تولید محتوا استفاده کنیم. چون این سایت‌ها هم مثل گوگل قسمتی برای سرچ دارن و کافیه موضوع مورد نظر رو وارد کنیم تا ببینیم در مورد اون موضوع چه ویدیوهایی تولید شده و در مورد همون ایده‌ها در قالب محتوای وبلاگ، توی سایت‌مون  محتوا تولید کنیم.

این یعنی یکی از قبل از ما فهمیده که در مورد اون موضوع، چالش یا نیازی وجود داره و برای همین اون ویدیو رو درست کرده. خب پس ما هم می‌تونیم از اون ایده برای تولید محتوا استفاده کنیم. عکس زیر رو ببین:

سرچ عبارت «آموزش سئو محتوا» در وبسایت آپارات
نتیجه سرچ عبارت «آموزش سئو محتوا» در وبسایت آپارات

 من عبارت «آموزش سئو محتوا» رو توی آپارات سرچ کردم و همون‌طور که می‌بینیم یه سری موضوعات به عنوان اصول اولیه سئو محتوا، مهم‌ترین فاکتورهای، استراتژی خوشه محتوا، محتوا نویسی سئو شده و… ویدیو تولید شده و این می‌تونه کمک کنه تا با موضوعات بیشتری آشنا بشیم.

یادت نره:

 البته همیشه حواسمون باشه که مطالبی که منتشر می‌کنیم در راستای کسب‌وکارمون باشه و اشاره‌ای به مطالب نامربوط نکنیم. مثلا واضحه که اگه وبسایت من در مورد سئو و تولید محتواست، درست نیست که من بیام در مورد آموزش خیاطی، اخبار سیاسی و اجتماعی روز، رژیم لاغری و… تولید محتوا کنم خب : )))

توی خبرنامه رقیبت چه خبره؟

بعضی از وبسایت‌ها بخشی به عنوان «خبرنامه» دارن و مثلا در ازای گرفتن ایمیل طرف، هر زمان که مطلبی توی سایت منتشر کنن از این طریق اطلاع‌رسانی می‌کنن. خب چی از این بهتر؟ به جای این که ما پاشیم بریم هی به وبلاگ رقبا سر بزنیم، این جوری دیگه هر وقت خبری باشه برامون ایمیلی چیزی می‌آد و از دلتنگی و بی‌ایده‌ای برای تولید محتوا در می‌آیم : )))

مثل این:

نمونه‌ای از قسمت ثبت‌نام برای خبرنامه در یک سایت
نمونه‌ای از قسمت ثبت‌نام برای خبرنامه در یک سایت

حواست به نظرات مشتری/ مخاطب‌هات هست؟

دیدی وقتی می‌خوای یه چیزی بخری، می‌ری دیجی‌کالا نظرات رو می‌خونی؟ خب آدما معمولا دوست دارن در مورد مسائل نظرشون رو بگن. به خاطر همین خیلی وقت‌ها ممکنه حتی زیر پست یه بلاگ، کلی در مورد اون موضوع نقد کرده باشن، سوال پرسیده باشن یا نظری داده باشن. اگه ما نیم‌‌نگاهی به نظر مخاطب‌ها زیر پست‌های بلاگ خودمون یا رقبا داشته باشیم، باعث می‌شه بیشتر با جنس دغدغه ‌اون‌ها آشنا بشیم و یه محتوای جامع و کامل در راستای پاسخ به سوالات مشابه‌شون تولید کنیم.

توجه به نظرات مشتریان برای تولید محتوا
به قول استیو جابز: «ناراضی‌ترین مشتریان شما، بزرگ‌ترین منبع برای یادگیری هستن.»

دیدی؟ پیدا کردن ایده برای تولید محتوا اون قدرها هم سخت نیست، فقط باید سعی کنیم با مخاطب‌ها ارتباط موثرتر و بهتری برقرار کنیم تا هم‌راستا با نیاز اون‌ها حرکت کنیم و نتیجه بگیریم. حالا عکس زیر رو ببین، به حجم اسکرول نظرات هم نگاه کن! تو همین یه کامنت ببین چه قدر سوال پرسید شده…

یک پرسش و پاسخ جالب در وبسایت websima
یک نمونه پرسش و پاسخ جالب در وبسایت websima

دیگه چه خبر؟

توی هر کسب‌وکاری که فعالیت کنی، یه سری اخبار و رویدادهای مهمی هست که حتی از اون‌ها هم می‌تونی برای تولید محتوا، ایده بگیری. اینجوری به کاربرهای سایتت نشون می‌دی که یه منبع به روز و معتبری و می‌تونی اعتمادشون رو بیشتر جلب کنی.

پس بگرد ببین چه اخبار و اتفاقاتی در مورد کسب‌وکارت هست که می‌تونه در موردش محتوا منتشر کنی.

محصولات رو نقد و بررسی کن

یکی از انواع محتواها که کاربرها خیلی دوست دارن، اینه که بیای محصولات مشابه رو از زوایای مختلف با هم مقایسه و نقد کنی. این محتواها هم اینکه استقبال خوبی ازشون می‌شه و هم به مخاطب کمک می‌کنه تا بهتر بتونه برای خریدش تصمیم بگیره. در نتیجه حتی روی قیف بازاریابی شما هم تاثیر می‌ذاره و مخاطب‌های شما رو به مشتری تبدیل می‌کنه. مثلا نوشتن محتوایی در مورد مقایسه گوشی Redmi Note 10 Pro  و Galaxy M51  برای یه وبسایت فروش موبایل می‌تونه انتخاب خوبی باشه.

یکی از بهترین ایده‌ها برای تولید محتوا، مقایسه‌ست.
یکی از بهترین ایده‌ها برای تولید محتوا، مقایسه‌ست.

ایده تولید محتوا: مقالات قبلی یادت نره!

گاهی اینقدر درگیر انتخاب موضوع برای تولید محتوا جدید می‌شیم، که یادمون می‌ره یه سری مقاله قدیمی هم داریم که به محبت و توجه ما نیاز دارن! : )) و اتفاقا با یه آپدیت کوچولو می‌تونیم باعث شیم که توی زمان خیلی کمی تو کلمات دیگه‌ای هم رتبه بگیرن. فقط کافیه با سرچ کنسول وضعیت سرچ و کلیک مقالات قدیمی رو بررسی کنیم و برای محتواهای گذشته،  برنامه‌ای برای آپدیت محتوا قدیمی در نظر بگیریم.

چک‌لیست/ راهنما/ نکات/ چطور/ چرا/ کجا…

فرقی نداره حوزه فعالیت شما چی باشه، بالاخره یه سری نکات، چک‌لیست، راهنما و آموزش، باید و نباید، ترفند و… وجود داره که برای مخاطب شما جذابه. پس سعی کن در مورد موضوعات مختلف همچین مقالاتی داشته باشی. مثلا من می‌تونم یه محتوا در مورد «چک‌لیست سئو داخلی» توی سایتم بنویسم و اینجوری مخاطب رو راهنمایی کنم.

آپدیت محتوا به جای تولید محتوای جدید

از تجربه‌هات بگو

می‌تونی از تجربه‌هایی که تا حالا توی کسب‌وکارت بدست آوردی برای ایده تولید محتوا استفاده کنی و از شکست‌ها و موفقیت‌هایی که توی مسیرت طی کردی براشون بگی. این سبک از محتوا هم به خاطر تجربه محور بودنش به شدت با ارزشه و هم اینکه یه محتوای منحصر به فرده و می‌تونه نظر مخاطب‌ها رو جلب کنه. پس بریز بیرون : )))

از منابع خارجی استفاده کن

یه راه دیگه برای ایده‌یابی تولید محتوا، بررسی سایت‌های خارجیه. فقط کافیه موضوع مدنظر رو انگلیسی سرچ کنیم و ببینیم چه محتواهایی در موردش تولید شده و ازش ایده بگیریم. حتی می‌تونیم محتواهای خوب رو ترجمه کنیم و با ذکر منبع توی سایت‌مون قرار بدیم. مثلا من برای نوشتن بعضی از مقالات سایتم از وبسایت Hubspot کمک گرفتم.

حالا وقتشه چندتا مثال ساده رو باهم بررسی کنیم. برای همین می‌خوام چندتا موضوع برای تولید محتوا در مورد تکنولوژی و لباس رو معرفی کنم تا شاید برای شروع به درد کسی بخوره.

مثال: ایده تولید محتوا تکنولوژی

  • راهنمای خرید مودم
  • آموزش افزایش سرعت اینترنت خانگی
  • تکنولوژی در خانه
  • هوش مصنوعی
  • کار با امکاناتی مثل گوگل درایو و…
  • واقعیت مجازی
  • و…

مثال: ایده تولید محتوا لباس

  • نحوه انتخاب لباس با توجه به فرم بدن
  • معرفی انواع جنس پارچه و ویژگی‌هاشون
  • نحوه شستشوی انواع لباس یا پارچه‌ها
  • نحوه ست کردن انواع استایل‌ها
  • معرفی انواع استایل‌های رسمی، غیر رسمی و…
  • لباس مناسب سفر
  • چک‌لیست ضروری کمد خانم‌ها/آقایان
  • و…

جمع‌بندی

خب توی این مقاله، 12 تا از مهم‌ترین تکنیک‌های رایگان در مورد انتخاب موضوع برای تولید محتوا رو با هم بررسی کردیم. پیشنهادات و عبارات مرتبط خود گوگل، نظرات مخاطب‌ها، منابع خارجی، تجربه‌های شخصی،  آپدیت محتواهای قدیمی، تهیه چک‌لیست و راهنما خرید محصولات و… مواردی هستن که به درد هر کسب‌وکاری می‌خوره و برای ایده‌یابی تولید محتوا پیشنهاد می‌شن. امیدوارم این توضیحات بتونه شما رو از شرِ چالشِ پیدا کردنِ موضوعاتِ جدید، تا قدری راحت کنه : )))

اگه شما هم روش‌های دیگه‌ای می‌شناسین، خوش‌حال می‌شم توی نظرات با من به اشتراک بذارین.

2 دیدگاه روشن پیدا کردن ایده تولید محتوا با 12 تکنیک خلاقانه

  • سلام اینکه بهتره از کدوم شبکه اجتماعی برای پیدا کردن ایده تولید محتوا استفاده کنیم رو چجوری تشخیص میشه تشخیص داد؟

    • سلام مهدیس عزیز
      این که کدوم شبکه اجتماعی برای موضوعی که مدنظرته بهتره، بستگی به رفتار مخاطب‌های اون حوزه داره.
      هر چه قدر شناخت بیشتری از پرسونای مخاطب خودت داشته باشی، بهتر می‌تونی این موضوع رو تشخیص بدی.
      می‌تونی فعالیت رقبات و بازخوردی که مردم باهاشون توی شبکه‌های اجتماعی مختلف دارن رو هم بررسی کنی تا برای پیدا کردن ایده تولید محتوا درست‌تر و بهتر بتونی عمل کنی.
      امیدوارم این توضیحات بتونه کمکت کنه:)

دیدگاه‌های این نوشته بسته است.

فوتر سایت