8 قانون ساده برای نوشتن یه شرحِ محصولِ جذاب!

تصور کنین مخاطب از یه کانالی وارد وبسایت شما شده و در حال دیدن یه صفحه از محصولات شماست. قاعدتا برامون مهمه که بعد از اینکه وارد یه صفحه محصول شد، اون محصول رو به سبد خریدش اضافه کنه و خریدش رو تکمیل کنه. ولی برای این که کاربر این دو تا کلیک ساده رو انجام بده باید به حد کافی قانعش کنیم که اون محصول قراره به دردش بخوره. نوشتن همچین شرح محصولی که بتونه بازدید کننده‌ها رو به خریدار تبدیل کنه، کار راحتی نیست. اما 8 تا قانون برای شرح محصول نویسی هست که می‌تونه کمک کنه توضیحات بهتری بنویسیم که مخاطب رو به خرید ترغیب کنه.

مخاطب هدف رو بشناسیم

اول از همه باید مخاطب‌های هدفمون رو بشناسیم تا با توجه به ویژگی‌هایی که برای خریداران احتمالی جذاب‌تره، شرح محصولات رو بنویسیم. در واقع باید پرسونای خریدار رو داشته باشیم تا درک درستی از نیازها و چیزهایی که براشون جذابیت داره و مهمه پیدا کنیم.

وقتی داریم توضیحات محصول رو می‌نویسیم، توی ذهن‌مون جواب این سوال‌ها رو مرور کنیم:

  • مخاطب چطور وارد این صفحه شده؟
  • به طور کلی علایقش چه چیزاییه؟
  • چرا باید جذب فروشگاه من بشه؟
  • چه ویژگی یا مزایایی بیشتر توجه‌ش رو جلب می‌کنه؟

وقتی موقع نوشتن شرح محصول حواسمون به این سوالات باشه، باعث می‌شه بتونیم توضیحات بهتری رو بنویسیم که مخاطب رو به خرید ترغیب می‌کنه.

روی مزایای محصول تمرکز کنیم

به عنوان صاحب یه کسب‌وکار شاید هیجان زیادی در مورد محصولات‌مون داشته باشیم و دلمون بخواد توضیح زیادی در مورد همه ‌چیزش بدیم و ثابت کنیم که محصول ما از همه نظر بهترینه.

اما خریدار علاقه‌ای نداره که در مورد ویژگی‌های پیش افتاده‌ی محصول، توضیحات زیادی رو بخونه. به جاش دوست داره بدونه این محصول قراره چه مزیت‌هایی براش داشته باشه.

ویژگی‌های محصول در واقع همون اطلاعات و مشخصات فنی محصوله، از طرفی مزایا هم این رو مشخص می‌کنن که قراره محصول ما چجوری زندگی خریدار رو بهتر کنه و چه فاید‌ه‌هایی براش داره.

در واقع توی تولید محتوای محصول، باید به شکل خیلی واضح و مشخصی خریداران احتمالی رو متقاعد کنه که اون محصول قراره زندگی‌شون رو بهتر کنه. قبل از این که شرح محصول نویسی رو شروع کنیم باید ویژگی‌ها و مزایای محصول رو مشخص کنیم و در مورد اینکه این توضیحات چطور می‌تونه حس رضایت رو توی مخاطب ایجاد کنه یا دردش رو کمتر کنه خوب فکر کنیم.

به ازای هر ویژگی که می‌نویسیم، باید اشاره کنیم که اون ویژگی چه مزیتی برای خریدار داره. وقتی ویژگی‌های محصول به همراه مزایاش ارائه می‌شه، نظر مخاطب راحت‌تر جلب می‌شه، در نتیجه احتمال خرید هم بیشتر می‌شه.

توی تولید محتوای محصول، داستان‌سرایی کنیم

یه شرح محصول عالی، باید تمام جزئیات مربوط به محصول رو توضیح بده. در واقع در کنار این که ویژگی‌ها و مزیت‌های محصول رو توضیح می‌دیم، باید حس خوبی رو هم توی مخاطب ایجاد کنیم.

چون احساسات روی رفتار خریدار تاثیر می‌ذاره پس ما با نوشتن یه شرح محصولی که احساسات مخاطب رو تحریک می‎کنه، می‌تونیم اون رو به سمت خرید تشویق کنیم. یه چیز جالب هم اینکه همه ما در وهله اول با احساس‌مون خرید می‌کنیم و توی مرهله بعد، با منطق‌مون خریدی که از روی احساس انجام شده رو توجیه می‌کنیم!! پس خیلی مهمه که با شرح محصولی که می‌نویسیم احساسات مخاطب رو درگیر کنیم. باید کاری کنیم مخاطب خودش رو با اون محصول بتونه تصور کنه، باهاش ارتباط برقرار کنه و دلش بخواد اون محصول رو کنار خودش داشته باشه.

بنابراین با گفتن یه داستان کوچیک در مورد تاریخچه اون محصول، مفهوم یا معنایی که داره، افسانه‌ای که شاید در موردش وجود داره، حسی که از لمس کردنش بهمون دست می‌ده و… می‌تونیم یه پله بالاتر از صرفا تراکنش مالی با مخاطب ارتباط برقرار کنیم و  از در احساسات باهاش صحبت کنیم.

وقتی می‌خوایم توی شرح محصول نویسی، داستان سرایی کنیم سعی کنیم توی ذهن‌مون به این سوالات جواب بدیم:

  • چه کسی در اصل این محصول رو تولید کرده؟
  • چی باعث شده که این محصول رو تولید کنن؟
  • چه مسیری پشت ساخت این محصول وجود داره؟
  • این محصول چه تاثیری توی زندگی روزمره‌ی خریدار می‌ذاره؟

یادمون باشه هیچ کسی دوست نداره حس کنه که ما داریم چیزی رو به اون می‌فروشیم و همیشه در برابر خرید مقاومت وجود داره. ولی وقتی از داستان‌سرایی استفاده می‌کنیم، عواطف مخاطب رو درگیر می‌کنیم و حسی رو بهش القا می‌کنیم که وسوسه می‌شه صاحب اون محصول بشه. اینجوری اصلا احساس نمی‌کنه که داریم سعی می‌کنیم بهش بفروشیم و این کار از صرفا از دست ویژگی‌ها و مزایای محصولات برنمی‌آد و باید از داستان‌گویی کمک بگیریم.

از زبان و لحن طبیعی استفاده کنیم

وقتی شرح محصول‌مون رو با صدای بلند می‌خونیم، مثل یه مکالمه دوستانه‌ست یا مثل اینه که یه ربات داره حرف می‌زنه؟!

اگه شرح محصول ما چیزی نیست که ما بخوایم در موردش با دوست خودمون صحبت کنیم، خب باید به فکر تغییرش باشیم. وقتی خیلی دوستانه، ساده و شفاف توضیح بدیم، باعث می‌شه مشتری ارتباط بهتری با برند ما برقرار کنه. وقتی لحن ما با برندمون تطابق داشته باشه، باعث می‌شه مشتری به ما اعتماد کنه و ما توی ذهنش تثبیت بشیم.

توی توضیحات محصول از کلماتِ قدرتمند استفاده کنیم

کلمات و عبارات خاصی هستن که به طور طبیعی توی انسان واکنش احساسی ایجاد می‌کنن و فروشگاه‌ها می‌تونن از این عبارات برای تاثیرگذاری روی مخاطب استفاده کنن.  برای مثال کلمه‌هایی مثل اصل، تضمین، حرفه‌ای،  بهترین و تایید شده حس اعتماد رو به مخاطب القا می‌کنن.

کلماتی مثل شگفت انگیز، خیره‌کننده،  عالی، درخشان، فوق العاده و… هم حس مثبتی توی مخاطب ایجاد می‌کنن. خلاصه بخوام بگم؛ بیاین کاری کنیم که مخاطب یادش بره داره فلان قدر خرج فلان چیز می‌کنه! از بس که مشتاقش کردیم تا خودش رو صاحب اون وسیله تصور کنه.

البته منظورم این نیست که دروغ تحویلش بدیم تا فقط خرید کنه و بعدا هم ما رو مورد عنایت قرار بده! چون مشتری ناراضی‌ای که قراره هیچ‌وقت دیگه از ما خرید نکنه و قراره تا ابد از برند ما بدگویی کنه، همون کلا خرید نکردنش بهتره! پس قرار نیست دروغ بگیم. قراره از تموم ظرفیت‌ها برای معرفی محصول استفاده کنیم.

اکتفا کردن به کلمه‌هایی مثل با کیفیت و زیبا و… دیگه کارساز نیست. باید از کلماتی برای توصیف محصول‌مون استفاده کنیم که مخاطب رو قانع کنه محصول ما به اندازه کافی برای خرید، هیجان انگیز، تاثیرگذار و ارزشمنده.

شرح محصول رو خوانا و شفاف بنویسیم

دامنه توجه افراد کوتاهه و ظاهرا فقط 16 درصد از مطالبی که توی صفحه هست رو می‌خونن. پس توضیحات محصولی که می‌نویسیم باید طوری باشه که حداکثر استفاده رو از اون 16 درصد ببره.

در واقع باید کاری کنیم کاربر با یه نگاه، اطلاعات محصول رو متوجه بشه. اینجوری دیگه می‌تونه خیلی راحت اطلاعاتی که دنبالشه رو پیدا کنه و لازم نباشه با خوندن چیزایی که براش مهم نیست، وقت خودش رو تلف کنه.

برای اینکه تولید محتوای محصول خوانا باشه می‌تونیم از بولت‌گذاری‌ها، پاراگراف‌های کوتاهی که فقط شامل چندتا جمله هستن، فضاهای سفید و سایزهای مختلف فونت استفاده کنیم. برای مثال:

  • ویژگی‌ها و مزایا محصولات رو می‌تونیم با بولت‌گذاری‌ها مشخص کنیم.
  • داستان و نکات مهم رو می‌تونیم توی جملات کوتاه بیاریم.
  • عنوان محصول رو می‌تونیم توی heading استفاده کنیم.

هر چه قدر توضیحات محصول رو قابل فهم‌تر و خواناتر بنویسیم، احتمال اینکه مشتری احتمالی رو از دست بدیم هم کمتر می‌شه.

بهینه‌سازی برای موتورهای جست‌وجو رو یادمون نره

تقریبا توی تمام کارهایی که داریم توی فروشگاه‌مون انجام می‌دیم باید سئو (بهینه‌سازی برای موتورهای جست‌وجو) رو هم مدنظر داشته باشیم. چون در غیر این صورت حتی اگه بهترین فروشگاه با عالی‌ترین کیفیت و کمترین قیمت رو هم داشته باشیم، کسی از وجود ما باخبر نمی‌شه و تبدیل می‌شیم به تکه جواهری در بیابان که دست هر خریداری ازمون کوتاهه! پس از سئو غافل نشیم.

سئو یکی از بهترین کانال‌ها برای جذب مشتری جدیده که می‌تونه مخاطب رو ترغیب به خرید از ما کنه.

بهینه‌سازی با عباراتی شروع می‌شه که معمولا خریدارها با اون عبارات توی اینترنت دنبال ما می‌گردن و سرچ می‌کنن. با تحقیق کلمات کلیدی که یکی از مهم‌ترین مراحل آموزش سئو محتوا هستش، می‌تونیم بهترین عباراتی که برای فروشگاه‌مون وجود داره رو پیدا کنیم.

به طور کلی، خوبه که از کلمات کلیدی توی عنوان صفحات، توضیحات متا، متن جایگزین عکس‌ها و توضیحات محصول استفاده کنیم. برای اینکه بتونیم عبارات مناسب رو پیدا کنیم و توی توضیح محصول استفاده کنیم، ابزارهای مختلفی وجود داره.

مثلا توی سایت  LSIGraph می‌تونیم کلمه رو وارد کنیم تا یه لیست از عبارات مرتبطی که توسط سایت‌های رتبه‌دار استفاده شده رو تحویل بگیریم. اینجوری می‌تونیم ایده بگیریم که چه عبارات مرتبطی سرچ بیشتری دارن و از اون‌ها توی شرح محصول، توضیحات متا و… استفاده کنیم.

بحث تحقیق کلمات کلیدی خیلی گسترده‌تر از این حرف‌هاست که اینجا جاش نیست بیشتر توضیح بدم و سرتون رو درد بیارم.

 ولی کلا اینم یادمون باشه که صرفا با قرار دادن عبارات کلیدی توی شرح محصول و عنوان محصول و… قرار نیست یهو جهش کنیم به رتبه 1 گوگل! ولی با انجام این کار داریم به مشتری‌هایی که دنبال محصول ما می‌گردن کمک می‌کنیم که راحت‌تر ما رو پیدا کنن و این خیلی خوبه.

از تصاویرِ با کیفیت توی توضیحات محصول استفاده کنیم

هر چه قدرم که توی تولید محتوای محصول، حرفه‌ای بشیم باز هم نیازه تا عکس‌های با کیفیتی از محصول‌مون تهیه کنیم. چرا؟ چون 63 درصد از مشتری‌ها فکر می‌کنن عکس محصول از توضیحات و حتی از نظرات بقیه کاربرها هم مهم‌تره. پس مهم‌ترین قسمت محصول، عکس‌هاشه.

عکس‌های با کیفیت، تمام ویژگی‌های اصلی محصول رو به مخاطب نشون می‌دن و مهم‌تر از اون باعث می‌شن تا مخاطب بتونه داشتن اون وسیله رو توی زندگی خودش تصور کنه.

با عکس و ویدیوهای با کیفیت خیلی راحت و ساده می‌تونیم مزایا و ویژگی‌های محصول رو به مخاطب نشون بدیم.

چرا عکس و ویدیو انقدر مهمه؟!

تحقیقات نشون داده که اگه مشتری‌ها بتونن محصول رو توی دست‌شون بگیرن، احتمال اینکه بخوان صاحب اون وسیله بشن هم بیشتر می‌شه. ما می‌تونیم همین حس رو با تصاویر و ویدیوهای با کیفیت انتقال بدیم و کاری کنیم که مخاطب حس کنه داره از نزدیک محصول رو می‌بینه.

جمع‌بندی

توی این مقاله، 8 تا موردی که باعث می‌شه توضیحات محصول بهتری بنویسیم رو با هم مرور کردیم. به طور خلاصه یادمون باشه که قبل از نوشتن شرح محصول باید بدونیم که محصول‌مون چه نیازی رو داره از مخاطب برطرف می‌کنه، از چه کلمات قدرتمندی می‌تونیم استفاده کنیم، چه داستانی پشت اون محصول وجود داره، لحن‌مون مناسب و دوستانه‌ست یا نه و عکس‌های با کیفیتی داریم یا نه. توضیحات هر کدوم از این قسمت‌ها رو هم با هم بررسی کردیم. امیدوارم این مطالب مفید بوده باشه.

منبع آمار و بعضی از قسمت‌ها: https://www.referralcandy.com/

فوتر سایت