اصول سئو سایت فروشگاهی (10 نکته کاربردی)

بعد از راه‌اندازی وبسایت فروشگاهی، چیزی که بیشتر کسب‌وکارها دنبالشن فروشه. برای اینکه این فروش اتفاق بیافته، لازمه که افرادی وارد وبسایت بشن. برای اینم که فروشگاه ما در معرض دید قرار بگیره باید از کانال‌های مختلفی ترافیک جذب کنیم. یکی از قدرتمندترین کانال‌ها برای جذب بازدید کننده و خریدار، همین سئو سایت فروشگاهی هستش.

توی ادامه این مقاله به آسون‌ترین شکل، توضیح می‌دیم که چطور می‌تونیم سئو سایت فروشگاهی رو انجام بدیم.

سئو یا گوگل ادز؟ مسئله این است!

گوگل ادز (Google Ads) یکی از سرویس‌های گوگله که به ازای پرداخت هزینه، به ازای عبارات خاصی، سایت ما رو توی صفحه نتایج سرچ نشون می‌ده. البته فقط پرداخت هزینه کافی نیست و باید سئو داخلی سایت و همین‌طور تجربه کاربری که برای بازدیدکننده‌ها ایجاد می‌کنیم هم در حد قابل قبولی باشه. مزیت گوگل ادز نسبت به سئو اینه که برای جذب ترافیک و فروش، لازم نیست ماه‌ها منتظر بمونیم تا بتونیم جایگاه‌های خوبی توی گوگل به دست بیاریم.

سئو بر خلاف گوگل ادز، زمان‌بره

ولی خب سئو نیاز به صبر داره و نتایج کارهایی که الان انجام می‌دیم رو شاید تا سه ماه بعد هم نبینیم. پس اگه برای فروش عجله داریم یا محصولات‌مون به شکلیه که توی فصل خاصی مشتری داره و ما زمان کمی در اختیار داریم، گوگل ادز روش بهتریه.

  • ولی خب باید بدونیم که به محض این که بودجه ما تموم بشه، جایگاهمون رو از دست می‌دیم. انگار که نه انگار یه مدت صفحه اول گوگل و جزء لینک‌های برتر بودیم!
  • عوضش سئو یه روش موندگاره که با این که زمان‌بره ولی کم هزینه‌تر و موندنی‌تره. خب حالا وقتشه که آموزش سئو سایت فروشگاهی رو شروع کنیم.

چه فروشگاهی، چه غیر فروشگاهی

کلا برای این که بتونیم با وجود رقبایی که توی هر صنعت وجود داره، جایگاه‌های خوبی توی گوگل برای خودمون دست‌وپا کنیم، باید از رقبا بهتر و قوی‌تر باشیم. این اصل هم در مورد سئو سایت فروشگاهی صدق می‌کنه، هم وبسایت با هر سبک دیگه‌ای. در واقع باید نقاط ضعف و قوت رقبا رو بشناسیم و سعی کنیم ایرادات رو برطرف کنیم و از اون‌ها بهتر عمل کنیم.

نحوه سئو سایت فروشگاهی

کل فرایند‌هایی که برای سئو وبسایت‌ها انجام می‌شه، به سه دسته سئو On-page، سئو Off-page و Technical تقسیم می‌شه.

  • سئو On-page که بهش سئو داخلی هم گفته می‌شه، در واقع کل فرایندها و اقداماتیه که داخل وبسایت ما انجام می‌شه
  • سئو Off-page هم همون سئو خارجیه و به مجموعه فرایندهایی گفته می‌شه که خارج از وبسایت‌مون و برای بهبود سئو انجام می‌دیم.
  • سئو Technical  هم به همون موارد و اصول فنی وبسایت مثل هاست مناسب، سرعت بالا وبسایت و… گفته می‌شه.

نکته‌ای مهمی که هست، اینه که قبل از این که ساختار داخلی وبسایت رو اصلاح نکردیم و موارد سئو داخلی رو بهبود ندادیم، بهتره که سراغ سئو خارجی و لینک‌سازی نریم. در واقع می‌شه گفت سئو آن پیج نسبت به آف پیج اولویت داره و همیشه پیشنهاد می‌کنیم برای سئو سایت فروشگاهی و غیر فروشگاهی، اول ایرادات داخلی سایت اصلاح بشه و بعد با توجه به استراتژی خاصی که داریم، فعالیت‌های خارج از سایت رو هم شروع کنیم.

آموزش قدم به قدم سئو سایت فروشگاهی

اول از همه باید مِنو، کتگوری‌های اصلی محصولات و زیر دسته‌ها که دارن ساختار کلی سایت رو تشکیل می‌دن، ایجاد کنیم. یادمون باشه که دسترسی به دسته‌بندی‌های مختلف محصولات، نباید برای مخاطب‌ها سخت باشه و باید با کمترین کلیکِ ممکن به محصولاتی که می‌خوان، دسترسی پیدا کنن.

قیمه‌ها رو نریز تو ماستا!

برای چینش دسته‌بندی‌های سایت باید به شکلی عمل کنیم که هم سئو شده باشه و هم کاربر بتونه باهاش ارتباط برقرار کنه و از طریق منو، کتگوری‌ها و فیلترهایی که توی هر دسته قرار دادیم، به راحتی محصولاتی که می‌خواد رو پیدا کنه. همین مورد رو می‌شه گفت یکی از مهم‌ترین اصول سئو سایت فروشگاهی هستش.

برای مثال، عکس زیر رو نگاه کن:

مثال سئو سایت فروشگاهی
مثال برای ساختار صحیح داخل وبسایت

با معماری‌ای که توی این سایت انجام شده، کاربر می‌تونه به هر شاخه از انواع زیورآلات طلا که بخواد، راحت دسترسی پیدا کنه.

مهم نیست تو چه حوزه‌ای فعالیت می‌کنیم و چه محصولاتی می‌فروشیم. چیزی که مهمه اینه که معماری اطلاعات توی سایت ما خیلی ساده و واضح باشه. یه مثال شفاف‌تر بخوام بزنم، می‌شه عکس زیر:

مثال ساختار صحیح داخلی سایت

یکی برای همه، همه برای یکی!

هر صفحه‌ (URL) که داخل سایت‌مون ایجاد می‌کنیم، قراره با یه سری عبارات و مفهوم کلیدی مشخص، شناخته بشه. یعنی من نباید روی یه صفحه طوری عمل کنم که هم با کفش چرم زنانه بالا باشه (رتبه گرفته باشه)، هم با اره برقی، هم با کولر گازی :)))) یعنی هر صفحه باید حول یه ابری از کلمات مشخص باشه.

برای مثال، تمام عبارت‌های زیر مربوط به یک صفحه (صفحه کفش چرم زنانه) از وبسایتن و بین‌شون ارتباط معنایی واضحی وجود داره. این کار به درک بهتر گوگل از صفحات ما و رتبه‌بندی بهتر اون‌ها هم کمک می‌کنه.

آموزش سئو سایت فروشگاهی با دسته بندی اصولی

 نکته مهم: می‌شه گفت تفکیک درست صفحات و عبارات کلیدی توی هر وبسایتی یکی از مهم‌ترین کارهاییه که یه سئوکار انجام می‌ده و به عبارتی داره پایه‌های سایت رو به این شکل بنا می‌کنه.  هر حرکت اشتباه و فکر نشده‌ای، باعث می‌شه بعدا مجبور بشیم هزینه‌هایی زیادی بابت لینک‌سازی و رتبه گرفتن وبسایت پرداخت کنیم. پس اگه خودتون سئو وبسایت رو انجام می‌دین یا حتی اگه کارشناس سئو این کار رو براتون انجام می‌ده، خوبه که از آموزش سئو محتوا استفاده کنین تا درک بهتری نسبت به فرایندهای داخل وبسایت و تولید محتوا داشته باشین تا بتونین دقیق‌تر نظارت کنین.

اصلا جای نگرانی نیست!

با توجه به توضیحاتی که توی پاراگراف قبل دادیم، به این نتیجه رسیدیم که باید برای تولید محتوا متنی وبسایت، تفکیک درستی از عبارات و مفاهیم کلیدی داشته باشیم. حالا به جز این مورد، نکته دیگه‌ای که برای سئو فروشگاهی وجود داره، اینه که زمانی که فرضا ما با کلمه «خرید گوشواره» موفق می‌شیم جایگاه خوبی توی صفحه نتایج گوگل به دست بیاریم، به راحتی با کلمات طولانی‌تری مثل «خرید گوشواره زنانه»، «گوشواره میخی زنانه»، «گوشواره شیک زنانه» و… هم می‌تونیم با همون صفحه رتبه بگیریم و کارمون خیلی راحته.

پس نه برای ابر کلمات‌مون خللی ایجاد می‌شه و نه مسیر سختی برای ادامه راه سئو داریم.

با خودت رقابت نکن!

یه اتفاق رایجی که متاسفانه برای سئو سایت های فروشگاهی خیلی زیاد باهاش روبه‌رو می‌شیم، رقابت داخلی (Cannibalization) بین صفحات‌شونه. یعنی به جای اینکه سایت‌ خودشون رو برای رقابت با رقبا آماده کنن، درگیر رقابت ناخواسته با سایت خودشون می‌شن!

چه زمانی این اتفاق ناگوار می‌افته؟

دقیقا همون زمانی که از روی بی‌حوصلگی یا کمبود وقت و اطلاعات، شروع می‌کنیم یه عالم محتوا رو غیر اصولی روی سایت بارگذاری می‌کنیم و خیلی خوشحالم هستیم که داریم سایت رو به روز نگه می‌داریم، داریم تیشه به ریشه سایت‌مون می‌زنیم!

تولید محتوا چه برای محصول چه وبلاگ و… باید با استراتژی انجام بشه. مثلا چه معنی‌ای داره که من سه تا مطلب در مورد «نگهداری از زیورآلات نقره» روی سایتم بذارم؟ حتی اگه این مطالب، تکراری هم نباشه بازم همچین کاری درست نیست.

به جاش می‌تونم هر بار که خواستم توضیحات جدیدی به اون مقاله اضافه کنم، در قالب آپدیت محتوا این کار روانجام بدم و به این شکل به گوگل این سیگنال رو بفرستم که به مطالب سایت و کاربرام اهمیت می‌دم و دائم اطلاعات وبسایتم رو به روز نگه می‌دارم. در جریانین که؟ گوگل از محتواهای جامع و به روز به شدت استقبال می‌کنه :)))

کنیبالیزیشن به روایت تصویر
کاری که کنیبالیزیشن با صفحات سایت می‌کنه به روایت تصویر!

دسته‌بندی یا برچسب؟ کدوم رو بِدم؟!

خب اول از همه خیلی ساده بگم که هیچ فرقی از نظر سئو و… بین صفحه‌ای که با دسته زده شه با صفحه‌ای که با برچسب زده شده، وجود نداره. جفت‌شون در نهایت یه URL هستن که باید برای موتورهای جست‌وجو بهینه بشن.

نکته: خدا لعنت کنه کسی رو که توی وردپرس، Tag رو به عنوان «کلمه کلیدی» ترجمه کرد! می‌دونی چرا؟! چون با این کارش باعث شد خیلی‌ها به اشتباه فکر کنن اگه توی محتواشون از یه سری تگ، فکر نشده و همین‌طور الکی استفاده کنن، باعث می‌شه با اون عبارات رتبه بگیرن!

دسته بندی یا تگ

این تصور اشتباه، باعث ضربه به خیلی از وبسایت‌ها شده. البته راه برای برطرف کردنش هم هست، ولی خب چرا یه مسیر رو از اول اشتباه بریم و وقت رو با یه رقابتِ الکی هدر بدیم؟!

پس با این توضیحات، هیچ توجیهی نداره که فرضا توی صفحه‌ی مطلبی که در مورد «راهنمای خرید بهترین تلویزیون» نوشته شده، بیایم از تگ‌های «بهترین تلویزیون»، «بهترین مدل تلویزیون» و… استفاده کنیم.

چرا همین‌جوری کیلویی، از تگ‌ها استفاده نکنیم؟

  • فرض کن یه بار یه محتوایی در مورد «خرید کابینت روشویی» نوشتی و براش یه تگ زدی به اسم «قیمت کابینت روشویی». خب الان دو تا صفحه داری که جفت‌شون یه مفهوم دارن و خود گوگل هم گیج می‌شه که وقتی کسی سرچ می‌کنه «کابینت روشویی» باید کدوم صفحه رو نشون بده! پس کانسپت کلمه کلیدی‌ها رو باید بشناسیم و جوری عمل کنیم که باعث رقابت داخلی نشه.

  • از طرفی بعضی اوقات، از یک تگ فقط یه بار استفاده می‌کنیم و داخل اون صفحات تگ، محتوایی قرار نمی‌دیم. این کار نه تنها کرال باجت سایت ما رو تهدید می‌کنه، بلکه باعث ایجاد یه عالمه صفحه به درد نخور و به اصطلاح زامبی می‌شن که داخلشون کمتر از 300 کلمه محتواست. این کم بودن محتوا، سیگنال خوبی برای ما پیش گوگل نیست. پس چرا عاقل کند کاری که …؟ :((

نکته: البته استفاده از تگ رو از ریشه غلط نمی‌دونیم. اگه اصولی و به‌جا از تگ استفاده کنیم، نه تنها ضرر نداره بلکه باعث می‌شه رتبه‌های خوبی تو یه سری از عبارات به دست بیاریم. ولی چیزی که 90 درصد مواقع می‌بینیم، استفاده نا‌به‌جا و اشتباه از برچسب‌هاست، به خاطر همین پیشنهاد می‌کنیم اگه استراتژی مشخصی برای سئو سایت فروشگاهی خودتون ندارین، از تگ استفاده نکنین.

از وبلاگ غافل نشو

  • قسمت مجله یا همون وبلاگ،  هم از نظر سئو می‌تونه به بهبود رتبه کمک کنه و هم می‌تونه کسب‌وکار ما رو به افراد زیادی معرفی کنه و اعتمادسازی کنه. فرضا من اگه صاحب یه وبسایت فروش موبایل باشم و داخل بخش وبلاگم توضیحات و ویدیوهای تخصصی و کاربردی در مورد تشخیص گوشی اصل، بهترین مدل گوشی‌های سال 2021، موبایل‌های قیمت مناسب و… داده باشم، باعث می‌شه مخاطب بیشتر به من اعتماد کنه و متوجه بشه که کارم رو بلدم و اگه قصد خرید داشت، یه چرخی تو فروشگاه آنلاینم بزنه.
  • از طرفی یه سری وبسایت‌ها هستن که بعد از مدتی شاید به هر دلیلی نتونن محصول جدیدی معرفی کنن. خب تو این شرایط، بارگذاری مطالب جدید داخل بخش وبلاگ، باعث می‌شه سایت به روز بشه و یه تکونی بخوره.

رقبا در کمین

یکی از کارهایی که توی کانال‌های مختلف دیجیتال مارکتینگ، از نون شب هم واجب‌تره تحلیل رقباست. همیشه باید نیم‌نگاهی به فعالیت رقبا داشته باشیم تا عقب نمونیم یا غافل‌گیر نشیم.  برای سئو سایت های فروشگاهی هم باید حواسمون باشه که رقیبامون چه سایت‌هایی هستن و دارن چطور پیش می‌رن. این کار باعث می‌شه نقاط ضعف و قوت رقیب رو بشناسیم و با ایده گرفتن ازش، بتونیم بهتر عمل کنیم و جلو بیافتیم.

مثلا می‌بینی رقبا توی بخش بلاگ، اصلا ویدیو نذاشتن یا کم گذاشتن، تو سعی کن بیشتر ویدیو بذاری و محتوات رو جذاب‌تر کنی، خلاصه تو خوب باش، تو دلبر باش!! : )))

تحلیل رقبا برای سئو سایت فروشگاهی

بنویس تا بِخرن!

صفحات محصول، صفحات مهمی هستن و باید اطلاعات کافی در مورد مشخصات و ویژگی‌های اون محصول در اختیار کاربر بذارن. یکی از قسمت‌های مهم سئو سایت فروشگاهی که منجر به فروش می‌شه، همین صفحاته. پس باید به حد کافی اطلاعات در اختیار کاربر بذاریم و راهنماییش کنیم تا ببینه اون محصول به دردش می‌خوره یا نه.

اینجوری هم برای سئو بهتره، هم اینکه به کمک کاربر اومدیم و چه کاری بهتر از گرفتنِ دستِ کاربر جلوی گوگل! البته صفحات دسته بندی محصول یا PLP (Product List Page) تو اکثر موارد از صفحات خود محصول مهم‌ترن، چون حق انتخاب بیشتری برای کاربر ایجاد می‌کنن. ولی به هر حال، از صفحات محصول هم نباید غافل شد. باید جوری عمل کنیم تا کاربر متقاعد به خرید بشه.

به حساب سایتت برس، قبل از اینکه به حسابت برسن!

صفحات شکسته سایت یا همون 404، صفحات خوبی برای سایت نیستن و باید به کمک ابزارهایی مثل اسکریمینگ فراگ، این آدرس‌ها رو پیدا و اصلاح کنیم. وجود صفحه 404 توی یه سایت اونم به مقدار زیاد، مثل این می‌مونه که آدم رو بندازن تو یه اتاق که کلی در و پنجره داره ولی پشت همه‌ش آجر چیدن و نمی‌شه اصلا بیرون رو نگاه کرد! همین‌قدر رو مخ، همین‌قدر آزاردهنده!

ارور 404 برای سئو سایت فروشگاهی مضر است

سایتت رو تو دلِ مشتری جا کن!

یکی دیگه از مواردی که برای سئو سایت فروشگاهی باید بهش توجه بشه، روی اسم برند کار کردنه. یه سخن بزرگانی هست که می‌گه: «سئو کردنِ سایت برند، کار سختی نیست، سئوکار اونیه که سایتی که برند نیست رو برند کنه!» :  ))) با این حرف تا حد زیادی موافقم، هر چند که سئوی سایت‌های بزرگ و شناخته شده هم سختی‌های خاص خودش رو داره. خلاصه حرف این که فقط دنبال این نباشیم یه بار به مشتری بفروشیم.

باید کاری کنیم که اون‌قدر از ما رضایت داشته باشن که به مشتری‌های ثابت ما تبدیل بشن، حتی به دوست و آشنا معرفی‌مون کنن و با اسم برندمون ما رو توی گوگل سرچ کنن.

و نگم از تاثیر شگفت انگیزِ سرچِ برند توسطِ کاربرها توی سئو! اون موقعی که فرضا سرچ می‌کنن «خرید گوشی سامسونگ دیجی کالا» داره این سیگنال برای گوگل فرستاده می‌شه که دیجی کالا برای فروش گوشی سامسونگ، پیش مخاطب‌ها اعتبار داره و بهش رتبه بهتری می‌ده.

نتیجه‌گیری در مورد نحوه سئو سایت فروشگاهی

توی این مقاله، چندتا از مهم‌ترین نکات رو با هم مرور کردیم. قطعا موارد دیگه‌ای هم هست که برای سئو سایت فروشگاهی باید در نظر بگیریم. با رعایت همین چند تا اصل از جمله تفکیک درست مفاهیم کلیدی، استفاده اصولی از تگ و برچسب، برندسازی، شناسایی صفحات 404،  تحلیل رقبا و اعتماد سازی هم نیمه مهمی از مسیر رو طی کردیم.

از طرفی سختی پروژه‌های مختلف هم با هم متفاوته، ممکنه یه وبسایت فروشگاهی در عرض سه ماه با توجه به رقبای کمی که داره، بتونه به فروش قابل توجهی برسه. ممکنم هست یه سایت حداقل به یه سال زمان نیاز داشته باشه تا بتونه سهم کمی از بازار رو بدست بیاره. امیدوارم این مقاله تونسته باشه قدری مسیر سئو کردن سایت‌ فروشگاهی رو براتون هموارتر کنه.

فوتر سایت