چطور محتوای جذاب تولید کنیم؟

به عنوان یه بازایاب محتوایی، شغل شما اینه که از محتوا برای فروش چیزی (محصول، خدمت و یا رسوندن پیام) استفاده کنین. شاید تا الان هم تونسته باشین مخاطب‌ها رو به اندازه کافی ترغیب کنین ولی اگه می‌خواین با محتواتون اتفاقات بیشتری رقم بزنین و با نحوه تولید محتوای جذاب آشنا شین، در ادامه با من همراه باشین تا نرخ تبدیل محتوا رو چندین برابر کنین.

تولید محتوا جذاب

عنوان کُشنده بنویس!

عنوان محتوا اولین چیزیه که خواننده توی محتوای مقاله یا لندینگ پیج و… می‌بینه. جذاب بودن عنوان، تعیین می‌کنه که مخاطب به خوندن محتوا ادامه بده یا از صفحه بره بیرون و به اصطلاح بانس بشه(از همون صفحه‌ای که وارد شده خارج بشه بدون اینکه هیچ تعاملی با وبسایت برقرار کنه).

مثال نوشتن عنوان جذاب برای محتوا
مثال برای نوشتن عنوان جذاب در محتوا: 34 ترفند از بازاریابی محتوایی که هر بازاریابی باید بداند

اخیرا اومدن یه تحقیقی کردن و نکات مشترک بین عناوین محتواهایی که توی وبسایت Medium منتشر شده رو تحلیل کردن، نتایج این تحقیق شباهت‌های زیادی با نتایج مطالعاتی داشت که وبسایت‌های Hobspot و Outbrain توی سال 2013 روی 150000 مقاله انجام دادن.

از جمله ویژگی‌هایی که عناوین این محتواها داشت، می‌شه به موارد زیر اشاره کرد:

  • عناوین 7 کلمه‌ای
  • استفاده از اعداد در عنوان
  • وجود عباراتی مثل چرا، چجوری و… در ابتدای عنوان

شما هم می‌تونین از این موارد توی عنوان محتوا استفاده کنین تا جذاب‌تر باشه. فقط یادتون باشه خیلی شفاف توی چند کلمه اشاره کنین که محتوا درباره چیه و اگه لازمه به جزئیات بیشتری توی عنوان اشاره کنین، می‌تونین از پرانتز استفاده کنین. علاوه بر این موارد ساده، بهتره که از عبارت‌هایی که نرخ تبدیل بیشتری دارن مثل رایگان، جدید، لیست، راهنمای جامع و… استفاده شه تا ترافیک بیشتری رو جذب کرد.

مثال برای استفاده از اعداد و کلمات پرسشی در عنوان محتوا
مثال برای استفاده از اعداد و کلمات پرسشی در عنوان محتوا

شروع (مقدمه) جذاب داشته باش!

یکی دیگه از المان‌های مهم تولید محتوای جذاب، مقدمه‌ست. خیلی وقتا در حق مقدمه بی‌انصافی می‌شه، به نظرم باید اول کل محتوا رو نوشت و بعد از اون زمان کافی و مجزایی رو برای نوشتن مقدمه اختصاص داد. چون مقدمه بعد از عنوان، کلیدی‌ترین نقش توی دیده‌شدن یا نشدن محتوا رو بر عهده داره و اگه با عجله فقط بخوایم ازش رد شیم تا به بدنه اصلی محتوا برسیم، ممکنه خواننده با ما هم‌نظر نباشه و بیشتر از مقدمه همراهی‌مون نکنه. ساده بگم؛ عنوان محتوا حکم قلاب و مقدمه هم نقش طعمه رو داره، پس بهتره در حقش ظلم نکنیم و بیشتر بهش توجه کنیم. حالا فکر کنین اگه اصول سئو  محتوا در کنار جذابیت محتوا رعایت بشه که دیگه نور علی نوره!

مثال برای مقدمه جذاب در محتوا
مثال برای مقدمه جذاب در محتوا

برای پست‌های بلاگ، سه تا چهار جمله اول، مقدمه‌ست و باید خیلی شفاف، خلاصه و دقیق مشخص شه که مخاطب قراره چه محتوایی رو بخونه و از خوندن اون محتوا قراره چی گیرش بیاد (چه ارزشی بهش اضافه شه) در غیر اینصورت مطمئن باشین که وقتش رو پای محتوا تلف نمی‌کنه.

توی مثال بالا هم که در مورد اینه که «چه جوری محتوای بلاگ رو بنویسیم»، نویسنده خیلی مختصر و ساده در مورد اهمیت محتوا توضیح داده و گفته که تو این محتوا قراره سبک محتوایی که برای وبلاگ نویسی لازمه رو توضیح بده و بهترین تمرین‌هایی که برای این کار لازمه رو می‌گه . در واقع تکلیف مخاطب رو روشن کرده و مزیت‌های خوندن این محتوا رو براش شفاف گفته.

برای صفحات لندینگ پیج هم لازمه عناوینی استفاده بشه که مزایای اصلی  خیلی ساده و مشخص قرار بگیره، مثلا بولت‌گذاری می‌تونه کمک‌کننده باشه.

عکس یادت نره!

یه تولید محتوا متنی هر چه قدر هم که ناب و کاربردی باشه، برای اینکه بتونه توجه مخاطب رو جلب کنه و خسته کننده به نظر نرسه، نیاز داره که با استفاده از تصویر، اینفوگرافیک و هر نوع محتوای غیر متنی جذاب‌تر باشه. اینجوری نه تنها خواننده با یه دیواری از محتوا روبه‌رو نمی‌شه، بلکه پاراگراف و موضوعات طولانی خیلی خوب به قسمت‌های کوچیک‌تر تقسیم می‌شه و فضای کافی برای استراحتِ چشمِ خواننده در اختیارش قرار می‌گیره.

مثال از دیوار محتوایی: محتوایی که هر مخاطبی رو فراری می‌ده!
مثال از دیوار محتوایی: محتوایی که هر مخاطبی رو فراری می‌ده!

طبق نتایج تحقیقی که BuzzSumo روی یه میلیون مقاله انجام داد، مشخص شد که مقاله‌هایی که  بین هر 75-100 کلمه از عکس استفاده کردن، دو برابر مقاله‌هایی که عکس‌های کمتری داشتن به اشتراک گذاشته شدن. جالبه این تحقیق سال 2017 انجام شد و همون‌جوری که می‌دونین روز به روز اهمیت محتوای بصری مثل عکس و ویدیو داره بیشتر می‌شه. این که  بهتره از چه نوع محتوای بصری استفاده بشه، بستگی به محتوایی داره که می‌خواد تولید بشه.

این پنج نوع محتوا می‌تونه کمک کنه تا نرخ تبدیل بیشتر بشه:

گرافیک‌های اختصاصی

وقتی مخاطب ببینه شما یه چیز یونیک تهیه کردین، این حس رو براش به وجود می‌آره که محتوای شما اختصاصیه و صد البته توجه خاص‌تری نسبت بهش پیدا می‌کنه. حالا قرار نیست هر نویسنده و بازیاب محتوایی یه پا گرافیست باشه، ابزارهایی مثل Canva کار رو برای خیلی از افراد مبتدی راحت کردن. تصاویر و نمودارهایی که به صورت اختصاصی برای محتوای وبسایت در نظر گرفته می‌شن این شانس رو ایجاد می‌کنن که یه چیز جالب توجه که حتی می‌تونه فان باشه رو به اشتراک بذارین و توجه مخاطب رو به خوبی جلب کنین. البته ناگفته نماند که گوگل هم وبسایت‌هایی که از تصاویر اختصاصی برای مطالب‌شون استفاده می‌کنن رو دوست داره و اینجوری شانس نمایش پیدا کردن توی قسمت تصاویر گوگل رو هم برای خودتون ایجاد کردین.

نمونه گرافیک اختصاصی
نمونه گرافیک اختصاصی

جدول‌ها و گراف‌ها

مسلما زمانی که داره یه سری اطلاعات آمار و ارقامی در قالب متن داده می‌شه، می‌تونه درک اطلاعات رو سخت کنه. ولی کافیه همون داده‌ها رو به کمک نمودار و جدول هم نشون بدین تا مخاطب بتونه خیلی راحت یه درک نسبی از آماری که بهش اشاره کردین پیدا کنه و در نتیجه محتوای جذاب‌تری به نظرش می‌آد.

استفاده از جدول‌ها و گراف در محتوا برای نمایش اطلاعات عددی
استفاده از جدول‌ها و گراف در محتوا برای نمایش اطلاعات عددی

اسکرین‌شات‌ها

وقتی می‌خواین نشون بدین یه چیزی داره چطور کار می‌کنه، می‌شه خیلی راحت یه اسکرین‌شات ازش بگیرین و توی محتوا بذارین. اگه هم لازم بود می‎شه نکته‌ای که مدنظره رو روی اسکرین‌شات در قالب ادیت انجام داد تا منظور رو راحت‌تر به مخاطب منتقل کرد.

اینفوگرافیک‌ها

اگه برای انتقال داده‌ها و مفاهیم پیچیده بخوایم فقط از محتوای متنی استفاده کنیم، کار رو برای مخاطب به شدت سخت می‌کنیم. با اینفوگرافیک می‌شه راحت اطلاعات رو توضیح یا نشون داد. تو سال 2020، تحقیقات Venngage به این نتیجه رسید که 40 درصد از بازاریاب‌ها معتقدن که اینفوگرافیک‌ها تعامل برانگیزترین فرم محتوایی هستن.

نمونه اینفوگرافیک
نمونه اینفوگرافیک

می‌شه حتی به عنوان آپدیت محتوایی، برگشت به محتواهای قدیمی و بهشون اینفوگرافیک اضافه کرد یا از بین کل محتواهای بلاگ اون‌هایی که بازخورد خوبی داشتن رو پیدا کرد و از قسمت‌هایی از مطالب اصلی هر کدوم، اینفوگرافیک‌های جذابی ساخت و اضافه کرد.

ویدیوها

اینکه فقط از عکس و متن استفاده کنیم، باعث می‌شه مخاطب کامل متوجه نشه که فرضا یه محصول چجوری کار می‌کنه یا چه ارزش افزوده‌ای می‌تونه براش داشته باشه. استفاده از  ویدیو‌های کوتاه توی لندینگ پیج‌ها، باعث بهینه‌تر شدن نرخ تبدیل می‌شه. می‌شه حتی از اینفلوئنسرها توی ویدیو استفاده کرد یا از مشتری‌های راضی ویدیو گرفت تا اعتماد مخاطب بهتر جلب بشه.

وقتی عین یه محتوای متنی به صورت ویدیو هم توی صفحه قرار می‌گیره، می‌تونه به بالا رفتن نرخ تبدیل کمک کنه چون خیلی از افراد اطلاعات بصری رو به متنی ترجیح می‌دن.

محتوا رو ساده و قابل‌فهم ارائه کن

مورد دیگه‌ای که می‌تونه توی نرخ اثرگذاری و تبدیل محتوا تاثیر داشته باشه، فرمتی هست که برای ارائه محتوا انتخاب می‌شه. وقتی محتوا و نکات مفیدی با یه عالمه متن طولانی ارائه می‌شه، کار رو برای مخاطب سخت می‌کنه تا بتونه اطلاعات رو توی ذهنش هضم کنه. یادمون باشه که هیچ‌کسی نمی‌خواد برای یاد گرفتن چیزی، سختی زیادی رو تحمل کنه و مجبور باشه به جزئیات زیادی توجه کنه. یکی از بایدهایی که برای تولید محتوای جذاب باید بهش توجه کرد، همین خوانایی و قابل فهم بودن محتواست.

برای اینکه محتوا خواناتر باشه:

  • محتوا رو به پاراگراف های 5 یا 6 خطی تقسیم کنین.
  • برای ارائه نکات مهم از بولت‌گذاری استفاده کنین.
  • برای تقسیم‌بندی بین بلوک‌های متنی یا نشون دادن نکات از اینفوگرافیک‌ها کمک بگیرین.
  • برای اینکه خوانایی محتوا بیشتر بشه از زیرعنوان‌ها استفاده کنین.

از CTA جذاب استفاده کن

باید به قدری ترغیب‌کننده باشه که خواننده رو وادار به انجام کاری کنه که ما می‌خوایم. CTA کاربردهای مختلفی می‌تونه داشته باشه. ممکنه انتهای پست بلاگ از (Call To Action) استفاده شه تا از خواننده دعوت بشه که توی خبرنامه عضو بشه یا ممکنه ازشون بخوایم که یه فایلی رو دانلود کنن. ممکنه اصلا توی لندینگ پیج برای دیدن یه سری از محصولات یا خدمات از کال تو اکشن استفاده بشه.

نمونه CTA

 به هر قصد و منظوری که از CTA استفاده شه، این موارد بهتره که رعایت بشه:

  • شفاف بگیم که ازشون چی می‌خوایم: برای همین بهتره از افعال امری استفاده بشه. مثلا بگیم «از جدیدترین اخبار باخبر شو»، «تخفیف 40 درصدی بگیر»، «ویدیو آموزشی رایگان بگیر» و…
  • روی مزایایی که برای مخاطب داره تمرکز کنیم:  بهشون بگیم قراره دقیقا چی گیرشون بیاد!
  • فوریت ایجاد کنیم: با استفاده از کلمه‌هایی مثل  همین الان، امروز، فورا و… ازشون بخوایم که سریع‎‌تر اون کار رو انجام بدن.
  • از عبارت‌های انحصاری استفاده کنیم: کلمه‌هایی مثل «مخصوص شما»،  «سفارشی برای شما» و… حس خوبی به مخاطب می‌ده.
  • مزایا رو هایلایت کنیم: مثلا اگه ارسال رایگان برای محصولات‌مون داریم یا چیزی رو داریم رایگان ارائه می‌کنیم ، این رایگان بودن رو بولد کنیم تا به چشم بیاد.

مجموعه‌ای از موارد بالا رو می‌شه در نظر گرفت و A/B تست انجام داد تا ببینیم کدوم‌هاشون نرخ تبدیل بیشتری رو برامون ایجاد می‌کنن.

و در آخر، به خوب راضی نشو!

فرقی نداره شما یه بازاریاب محتوایی تازه‌کار باشین یا حتی متخصصی باشین که می‌خواد مهارت‌هاش رو بیشتر کنه، این نکات می‌تونه برای بهینه کردن نرخ تبدیل کمک‌کننده باشه (امیدوارم این اتفاق بیافته). اگه هم موارد دیگه‌ای هست که اینجا در موردش توضیح داده نشد، ممنون می‌شم حتما توی کامنت‌ها با من به اشتراک بذارین.

 

منبع بعضی از قسمت‌ها: https://contentmarketinginstitute.com/

فوتر سایت