10 مورد از مهم‌ترین فاکتورهای سئو داخلی (On Page)

 

همون‌جوری که می‌دونیم، بهینه‌سازی صفحات وبسایت برای موتورهای جست‌وجو به سه بخش کلی داخل سایت (on page)، خارج از سایت (off page) و تکنیکال تقسیم می‌شه. هر کدوم از این قسمت‌ها اهمیت خاص خودش رو داره. ولی به طور خلاصه سئو داخلی زیربنا و ساختار سایت رو تشکیل می‌‎ده و اگه به درستی انجام نشه در آینده ممکنه فعالیت‌های آف پیچ سئو موفقیت آمیز نباشه و زحمات‌مون رو به کلی به هدر بده. برای همین همیشه سئو داخلی اولویت بالایی توی اکثر پروژه‌ها داره. توی این مقاله به طور خلاصه مهم‌ترین فاکتورهایی که توی سئو داخلی باید در نظر گرفته بشه رو مرور کنیم. نکاتی که اشاره شده بهتره که  قبل از شروع فرایند تولید محتوا بهشون توجه بشه تا در آینده از نظر بودجه مالی و زمانی با مشکل روبه‌رو نشیم.

چرا سئو داخلی اهمیت داره؟

از اون جایی که سئو داخلی باعث می‌شه تا موتورهای جست‌وجو درک بهتری از وبسایت و محتوای ما پیدا کنن، اهمیت زیادی داره. از طرفی هر چه قدر که به موتورهای جست‌وجو کمک کنیم که از حوزه فعالیت و تخصص وبسایت ما شناخت پیدا کنن، باعث می‌شه توی سرچ‌های مرتبط با فعالیت ما که از سمت کاربرها انجام می‌شه، وبسایت ما رو نشون بده و خب چی بهتر از این؟ :))

از اون جایی که عملکرد موتورهای جست‌وجو داره پیچیده و پیچیده‌تر می‌شه، تمرکز روی ارتباط معنایی و مفهومی کوئری‌های سرچ شده توسط کاربرها با نتایجی که توی صفحه نتایج سرچ نمایش داده می‌شه هم بیشتر شده. با توجه به الگوریتم‌های گوگل می‌شه گفت که الان توی موارد زیر خیلی بهتر شده:

  • درک بهتر از اینکه کاربرها با سرچ هر کوئری دقیقا دنبال چی می‌گردن
  • نشون دادن نتایج صفحه سرچ با توجه به هدف کاربر که دنبال اطلاعاتن یا خرید یا یه برند خاص)

اگه تلاش کافی برای فرایندهای سئو On Page بشه بازدید، نرخ تبدیل و اعتبار وبسایت هم بیشتر می‌شه. در ادامه 10 تا از مهم‌ترین فاکتورها رو بررسی می‎‌کنیم.

E-A-T

E-A-T مخفف سه عبارت تخصصی بودن، معتبر بودن و قابل اعتماد بودنه و گوگل با استفاده از این چارچوب محتوای صفحات وب رو ارزیابی می‌کنه. گوگل به وبسایت‌هایی که محتوای باکیفیت منتشر می‌کنن، نسبت به اون‌هایی که محتواهاشون فاقد اعتبار کافیه، اهمیت بیشتری می‌ده و در نتیجه این سایت‌ها شانس بیشتری برای رتبه گرفتن تو صفحه نتایج جست‌وجو دارن. به طور خلاصه هر چه قدر که یه محتوا از نظر گوگل تخصصی و باکیفیت باشه، بیشتر هم در معرض دید کاربرها (صفحه نتایج جست‌وجو) قرار می‌گیره.

تگ عنوان (Title Tag)

تگ عنوان یا تایتل یه تگ html  هست که توی Head  هر صفحه قرار می‌گیره و موضوع اون صفحه رو نشون می‌ده. در واقع همون عبارتیه که بالای هر صفحه‌ای از وبسایت که باز می‌کنیم نشون داده می‌شه. ساده‌تر هم بخوام بگم می‌شه همون عبارتی که توی صفحه نتایج می‌بینیم و قابلیت کلیک داره. تگ عنوان به خودی خودش تاثیر چندانی توی رتبه ارگانیک یه وبسایت نداره و به خاطر همین شاید خیلی بهش توجه نشه. اما در صورتی که نوشته نشه، تکراری باشه یا ضعیف باشه می‌تونه تاثیر منفی توی سئو داشته باشه. برای همین بهتره به بهینه‌سای تگ عنوان دقت کنیم.

توضیحات متا (Meta Description)

می‌شه گفت متا دسکریپشن همیشه نقش مهمی توی سئو داشته. توی متا دسکریپشن در واقع توضیح می‌دیم که اون صفحه در مورد چه موضوعیه. محل نمایشش هم زیر تگ تایتله. در حالی که گوگل خودش می‌گه توضیحات متا به رتبه‌ گرفتن کمکی نمی‌کنه ولی تجربه نشون می‌ده که به شکل غیر مستقیم روی سئو تاثیر می‌ذاره. کمترین تاثیری که متا دسکریپشن داره اینه که اگه جذاب و سئو شده نوشته شده باشه، نرخ کلیک رو بالا می‌بره.

عناوین (Headlines)

اگه می‌خوایم یه محتوا عمکلرد خوبی توی صفحه نتایج جست‌وجو داشته باشه (که قطعا می‌خوایم!)، باید عنوان جذابی براش در نظر بگیریم.  شاید نوشتنِ عنوانِ یه مقاله، کار ابتدایی و ساده‌ای به نظر بیاد ولی همین می‌تونه یه بازدید ساده رو به کلیک‌های بیشتر و بیشتر تبدیل کنه. عناوین باید جلب توجه کنن تا توی صفحه نتایج جست‌وجو متمایز به نظر برسن و کاربرها رو ترغیب کنن که برای خوندن ادامه مطلب کلیک کنن.

زیرعناوین (Header Tags)

زیرعنوان‌ها در واقع همون تگ‌های H1 تا H6 هست که زیرعنوان‌ها رو از متن‌های ساده جدا می‌کنن. این تگ‌ها مثل قبل برای رتبه گرفتن مهم نیستن اما به طور کل هنوزم عملکرد خوبی مخصوصا برای کاربرها دارن. چون خوانایی محتوا رو بیشتر می‌کنن و مخاطب راحت‌تر می‌تونه موضوع هر قسمت رو متوجه بشه. فرض کنین من توی این محتوا هیچ زیرعنوانی استفاده نمی‌کردم، قاعدتا باعث می‌شد راحت متوجه نشین هر قسمت دقیقا در مورد چی توضیح داده شده و تجربه خوبی براتون رقم نمی‌زد.

نوشتن محتوای سئو شده

محتوای سئو شده در واقع محتواییه که هم سئو و هم رضایت کاربر رو مدنظر قرار داده باشه. محتوای سئو شده فقط این نیست که یه سری کلمه کلیدی رو بچپونیم توی محتوا. انتشار محتوا فقط برای این که یه سری کلمه کلیدی رو بگنجونیم داخلش، کاری برای ما نمی‌کنه. یادمون باشه که ما در وهله اول داریم برای مخاطب تولید محتوا می‌کنیم. بنابراین باید باکیفیت، مرتبط و قابل توجه باشه. به طور کل تولید محتوا متنی مهارتیه که هم به نویسندگی جذاب نیاز داره و هم درک کامل از عمکرد موتورهای جست‌وجو.

هم‌نوع خواری عبارات

بعضی‌ها به اشتباه فکر می‌کنن هر چه قدر صفحات بیشتری رو برای یه عبارت خاص تولید و سئو کنن، شانس بیشتری برای رتبه گرفتن توی اون عبارت دارن. این فکر کاملا غلطه و باعث می‌شه خودمون با خودمون رقابت کنیم و به اصلاح هم‌نوع خواری اتفاق بیافته! یعنی به جای اینکه با رقبا رقابت کنیم، صفحات خودمون با همدیگه رقابت می‌کنن. در واقع اینجوری اعتبار بین صفحات پخش می‌شه و شانس رتبه گرفتن به شدت کم می‌شه، در حالی که اگه فقط یه صفحه رو برای اون عبارت تارگت کرده بودیم، کل اعتبارها به همون صفحه داده می‌شد. توضیح این مورد مفصل‌تر از این حرفاست و خودش به آموزش سئو محتوا نیاز داره، برای همین اینجا بیشتر اشاره نمی‌کنم که خارج از حوصله نشه.

با توجه به اهمیت این موضوع، خیلی مهمه که صفحاتی که با هم کنیبال شدن رو پیدا کنیم و مشکل‌ رو حل کنیم.

آپدیت محتوا

بعضی از صاحب‌های کسب‌وکارها فقط روی تولید محتوای جدید تمرکز می‌کنن، در حالی که محتواهای قدیمی هم باید بررسی بشن و اگه نیاز بود آپدیت بشن. بررسی محتواهای سابق مزایای زیر رو داره:

  • باعث می‌شه بفهمیم محتوامون به اهدافی که می‌خواستیم رسیده یا نه (ROI)
  • کمک می‌کنه تا بفهمیم اطلاعات محتوامون منسوخ شده و به آپدیت نیاز داره یا نه
  • بهمون نشون می‌ده که تولید چه نوع محتوایی برامون بهتره و بیشتر دیده می‌شه

به طور کل بررسی محتواهای سابق به استراتژی سئو کمک زیادی می‌کنه و باید به طور منظم انجام بشه.

بهینه‌سازی تصاویر

اضافه کردن تصویر، جذابیت صفحات رو بیشتر می‌کنه. اما بعضی از تصاویر هم هستن که باعث کند شدن سرعت وبسایت می‌شن. اما بهینه‌سازی عکس‌ها باعث می‌شه که تاثیر مثبتی از نظر سئو داشته باشیم. بهینه سازی عکس‌ها مزایا زیادی داره، از جمله:

  • شانس رتبه گرفتن رو بیشتر می‌کنه (از طریق سرچ تصاویر)
  • تجربه کاربری بهتری رقم می‌زنه
  • سرعت بارگیری صفحات بیشتر می‌شه

عکس‌هایی که استفاده می‌کنیم باید با محتوا مرتبط باشن و بهتره متن جایگزین Alt text داشته باشن. (زمانی که به هر دلیلی عکس‌ها لود نشن، متن جایگزین نمایش داده می‌شه)

تعامل کاربر

انجام دادن فرایندهای مربوط به سئوی داخلی فقط نصف راهه. نصف دیگه راه اینه که کاری کنیم که کاربرها توی وبسایت بمونن و بلافاصله بعد از ورود به وبسایت ازش خارج نشن ( اصطلاحا بانس نشن). باید کاری کنیم تا کاربرها توی وبسایت بمونن، بین صفحات چرخی بزنن، باهاش تعامل برقرار کنن و حتی بعدا دوباره بهمون سر بزنن:))

حفظ تعامل کاربرها خودش یه چالشه اما قطعا عملیه. برای اینکه تعامل کاربر رو بیشتر کنیم باید به مواردی مثل سرعت وبسایت، تجربه کاربری، بهینه‌سازی محتوا و… توجه کنیم.

نتیجه‌گیری

همون‌جوری که اشاره کردیم، برای اینکه شانس بیشتری برای نمایش داده شدن توی صفحات نتایج جست‌وجو داشته باشیم، باید به سئو On Page توجه کافی داشته باشیم. بهینه کردن سئو داخلی می‌تونه باعث بیشتر شدن ترافیک وبسایت و نرخ تبدیل و در نتیجه  بهتر شدن جایگاه سایت بشه. 10 مورد ساده‌ای که توی این مقاله اشاره شد، توی این مسیر می‌تونه تاثیر چشم‌گیری داشته باشه.

 

منبع بعضی از قسمت‌ها: https://www.searchenginejournal.com/

فوتر سایت