پاسخ به 18 سوال سئو که از پرسیدنش می‌ترسین!

وقتی به کار بازاریابی محتوایی مشغولیم، ممکنه فکر کنیم چیزای زیادی در مورد بهینه‌سازی وبسایت برای موتورهای جست‌وجو می‌دونیم. ولی باید این رو قبول کنیم که جدا از مفاهیمی که از سئوی محتوا و عبارات کلیدی می‌دونیم، کلی چیز دیگه هم هست که از دنیای سئو نمی‌دونیم و جالب اینکه هر چه قدر بیشتر وارد این فضا می‌شیم سوالات بیشتری برامون به وجود می‌آد.

ممکنه خیلی وقت‌ها رومون نشه این سوال‌ها رو از کسی بپرسیم یا خیلی برای پیدا کردن جوابش توی گوگل انگیزه نداشته باشیم:)) ولی حقیقتش اینه که هر چه قدر بیشتر از دنیای سئو بدونیم، کیفیت کار محتوامون هم بیشتر می‌شه و مطالب‌مون با اصول محتوا نویسی سئو شده همخونی بیشتری داره.

تو ادامه این مطلب، 18 تا سوال رایج و جواب‌شون رو با ساده‌ترین زبون با هم مرور می‌کنیم:)

سئو چیه؟

سئو مخفف   Search Engine Optimizationهست و به تکنیک‌هایی گفته می‌شه که کمک می‌کنه وبسایت شما بیشتر در معرض دید و نتایج سرچ ارگانیک افرادی قرار بگیره که از طریق موتورهای جست‌وجو مثل بینگ، گوگل و یاهو دنبال برند، محصول یا سرویس شما هستن.

چه فرقی بین نتایج ارگانیک و پولی هست؟

نتایج ارگانیک، نتایجی هستن که بدون اینکه شما هزینه‌ای پرداخت کنین و بر اساس الگوریتم توی موتورهای جست‌وجو نمایش پیدا می‌کنن. نتایجی که بالای صفحه نمایش داده می‌شن و کنارشون کلمه ad نوشته شده، لینک‌هایی هستن که به واسطه هزینه‌ای که بابت تبلیغات کردن، این جایگاه رو به دست آورن.

البته گوگل جان، به کسی جایگاه نمی‌فروشه و این طور نیست که بگه اگه تو فلان قدر هزینه کنی جات رو تخم چشم منه و میارمت لینک یک تا چشم رقیبت دربیاد!! در واقع به غیر از بودجه‌ای که برای تبلیغات گوگل در نظر می‌گیری، عوامل تعیین کننده دیگه‌ای هم وجود داره که توی رتبه نهایی لینک شما در صفحه سرچ گوگل تاثیر گذارن.

توضیحات متا چیه و آیا هنوزم اهمیت دارن؟

توضیحات دسکریپشن، همون متنی هست که زیر لینک شما توی موتور جست و جو نشون داده می‌شه و در واقع بیانگر اینه که اون صفحه به طور کلی در مورد چیه. اگه خودت توضیح متا هر صفحه رو ننویسی، گوگل با توجه به رفتار کاربر، موضوع و محتوای صفحه هر چی صلاح بدونه به عنوان دسکرپیشن برات در نظر می‌گیره و نمایش می‌ده. البته حتی اگه دسکریپشن رو بنویسی هم به این معنی نیست که گوگل بگه چشم و اطاعت می‌کنم! تا حد زیادی خوشحال می‌شه از این کارت و همونی که می‌خوای رو نمایش می‌ده اما خب یه سری عوامل ممکنه باعث شه گوگل سلیقه خودش رو بذاره تو اولویت!

توضیحات متا هنوزم مهمن اما نه به دلایل سابق! قبلا از دسکرپیشن برای بهینه کردن کیووردها استفاده می‌کردن تا با استفاده از اون‌ها خزنده‌های گوگل اطلاعات بیشتری از محتوای صفحات شما پیدا کنن، اما الان این مهمه که با استفاده از توضیحات متا، یه چیز ترغیب کننده بنویسی که خواننده‌ها رو تشویق به کلیک کنه و در نتیجه شما می‌تونی نرخ تبدیل رو از صفحه نتایج جست و جو گوگل به سمت وبسایتت بهبود بدی.

البته درو‌غ‌گوها رو هم خدا دوست نداره، هم کاربرها! چیزی رو ننویس که کاربر بعد از کلیک ببینه بهش دروغ گفتی!! چون اون وقت با دوئل تایم کمی که به یادگار تو سایتت باقی می‌ذاره، آهش به گوش گوگل می‌رسه و گوگل جان انتقام کاربر عزیزش رو ازت می‌گیره:(

لازمه که اسم دامنه‌ رو با شامل شدن کلمه کلیدی، بهینه کنم؟

لازم نیست که توی دامنه، کلمه کلیدی رو فقط برای بهینه سازی قرار بدین، این می‌تونه حتی به سئو شما ضربه بزنه. اگه اسم شرکت شما می‌تونه شامل کلمه کلیدی باشه، خب این خوبه ولی به زور سعی نکنین کلمه کلیدی رو توی دامنه بگنجونین. مثلا دامنه inboundmarketingsoftwarebloggingsocialseoemailautomation.com  اصلا جالب نیست… گرفتی چی می‌گم؟:)

از کجا بفهمم دارم از تعداد درستی از کلمات کلیدی توی یه صفحه استفاده می‌کنم؟

متاسفانه نمی‌تونم یه عدد دقیق رو به عنوان یه عدد “درست” برای به کار بردن کلمات تو یه صفحه بهت بگم، چون اساسا این تفکر نسبت به بهینه سازی کلمات، اشتباهه. اینو باید آویزه گوش‌مون کنیم که تو سئو هیچ متر و معیار دقیقی وجود نداره، چون داریم از بیرون به یه جعبه سیاه نگاه می‌کنیم که عملکرد درونش تا حد زیادی از چشم‌مون پنهانه و فقط خروجیش رو می‌بینیم… شما رضایت کاربر رو بذار سرلوحه کارت، گوگل خودش به موقع ازت تقدیر می‌کنه… شاید این جمعه بیاید، شاااید!

هیچ چگالی کلماتی برای هدف گذری کردن وجود نداره. در واقع استفاده زیاد از یک عبارت می‌تونه به واسطه کیوورد استافینگ(پر کردن محتوا با عبارت کلیدی) منجر به پنالتی از جانب گوگل بشه. فقط حواست به خواننده باشه و زمانی از عبارات اصلی استفاده کن که نیاز باشه. اینجوری فرصت‌های طبیعی برای استفاده از عبارات اصلی رو پیدا می‌کنی و دغدغه رسیدن به یه عدد خاص رو دیگه نداری. کافیه وقتی داری محتوا رو می‌نویسی، قیافه کاربر مظلومی که دنبال جواب سوالش از این سایت به اون سایت می‌چرخه و نمی‌دونه باید چیکار کنه رو تو ذهنت تجسم کنی تا دست از اهداف خبیثانت برداری و دلش رو به دست بیاری:(  

خواهشا نگو یوست گفته 1 درصد..2 درصد.. یوست حرف زیاد می‌زنه که الان جاش نیست با  نقدش خسته‌ات کنم..

چه فرقی بین لینک داخلی و خارجی وجود داره؟

لینک‎‌های داخلی همون لینک‌هایی از سایتت هستن که به یه صفحه دیگه از سایتت می‌رن. لینک‌های خارجی، لینک‌هایی هستن که وبسایت‌‌های دیگه به محتوای شما دادن. هر دوی این لینک‌ها برای سئو، باارزش هستن. تو ایران معمولا سخاوت زیادی هست و اغلب کسی بدون هزینه به سایت یه نفر دیگه لینک مجانی نمی‌ده! اما پولی بودن لینک خارجی نباید باعث شه که فکر کنیم لینک داخلی کم اهمیت‌تر یا کم‌ارزش‌تره!

 لینک داخلی بار اصلیِ فهموندنِ مفهومِ صفحاتِ سایت به گوگل رو بر عهده داره و وای بر کسانی که از لینک داخلی اونم به جا و اصولی استفاده نمی‌کنن… یه سفره‌ای پهنه، بشین پاش سایتت رو سیر کن…

به ازای هر صفحه از محتوا، به چند تا لینک نیاز دارم؟

همونجوری که نباید محتوا رو با کلمات کلیدی و نا به جا پرکنی، از دادن لینک‌های زیاد و غیر اصولی به یه محتوا هم باید خودداری کنی. فقط زمانی از لینک‌ها استفاده کن که تجربه خواننده  رو بهتر می‌کنه. یعنی زمانی لینک‌های داخلی و خارجی رو استفاده کن که احساس می‌کنی به درد کاربر می‌خوره و کاربر موقع خوندن محتوات، به اون لینک‌ها نیاز پیدا می‌کنه. قیافه مظلومش رو که یادت نرفته؟!

“|” توی کیبورد کجاست؟

تصویر زیر رو نگاه کنین تا جای این علامت رو پیدا کنین. کلید  Shift هم فراموش نشه

باید از کد سر دربیارم تا بتونم خودم سئو رو انجام بدم؟

برای انجام تک تک فرایندهای سئو، لازم نیست بدونی چطور کد بزنی. یه سری تکنیک‌های پیشرفته سئو هست که برای انجامش به یه حد مبتدی از کد نویسی نیاز هست، اما برای همه قسمت‌های سئو نیاز نیست. قاعدتا شما هر چه قدر دانش بیشتری تو هر زمینه‌ای داشته‌ باشی، دستت برای انجام کارهای مختلف هم بازتره، اما این به معنی این نیست که لازمه صفر تا صد برنامه نویسی رو بلد باشی تا بتونی تک تک فرایندهای مربوط به سئو رو انجام بدی… .

robots.txt چیه؟

صفحه‌ای هست که به موتورهای جست‌وجو، اطلاعاتی که شرکت‌ها می‌خوان ایندکس و یا کرال بشه رو می‌ده. برای اینکه این صفحه رو ببینین کافیه YOURDOMAIN/robots.txt رو سرچ کنین.

فایل sitemap.xml چیه؟

این فایل، ایندکس تمام صفحات توی سایت شماست، در واقع یه مرجع سریع برای موتورهای جست‌وجو، از محتوای شماست که می‌خواید ایندکس بشه.

چه فرقی بین ایندکس شدن و کراول شدن هست؟

وقتی موتورهای جست‌وجو محتوا وبسایت شما رو بررسی می‌کنن، اونا دارن سایت شما رو کراول(خزش) می‌کنن. وقتی صفحات رو کراول می‌کنن، محتوایی که ایندکس شه توی موتور جست‌وجو ظاهر می‌شه. نکته مهم اینجاست که هر صفحه‌ای که کراول شه، قرار نیست لزوما ایندکس بشه، به عبارتی موتورهای جست‌وجو محتوایی که انتخاب کنن رو ایندکس می‌کنن و در حین فرایند کراول کردن، لزوما عمل ایندکس شدن رو هم انجام نمی‌دن.

چطور می‌تونم صفحاتی که ایندکس شدن رو ببینم؟

این کار خیلی راحته و کافیه عبارت  site:www.YOURDOMAIN.com رو سرچ کنین تا صفحاتی که از سایت‌تون ایندکس شده رو ببینین. البته توقع نداشته باشین که عددی که نشون می‌ده کاملا دقیق باشه… اندگی باگ و خطا رو از گوگل بپیذیرین.

چرا به متن جایگزین (Alt) برای تصاویر نیاز داریم؟

موتورهای جست‌وجو نمی‌تونن تصاویر رو بخونن ولی می‌تونن متن رو بخونن. در واقع متن جایگزین به موتور جست‌وجو کمک می‌کنه تا بفهمن عکس در مورد چی هست. علاوه بر این، در صورتی که عکس به هر دلیلی لود نشه، مخاطب‌ها می‌تونن با خوندن متن جایگزین متوجه بشن که عکس در مورد چی بوده.

چه قدر طول می‌کشه تا نتایج سئو رو ببینم؟

عوامل مختلفی هست که تخمین می‌زنه نتایج چه قدر سریع( یا آهسته) می‌تونن اتفاب بیافتن. این لیست بعضی از این موارد رو شامل ‌می‌شه ولی عوامل فقط محدود به این تعداد نیستند:

  • تعداد محتوای که تولید می‌کنی
  • کیفیت محتوا
  • چه قدر محتوا با مخاطب‌ها تناسب داره
  • یه سایت بزرگ یا کوچیک هستی و آیا دامنه‌ات اعتبار بالایی داره یا نه؟

یه سایت بزرگ می‌تونه نتایج رو در عرض چند روز ببینه، به شرطی که موتورهای جست‌وجو به طور منظم اون سایت رو کراول کنن. سایت‌های کوچیک معمولا به زمان بیشتری نیاز دارن، چون به میزان کمتری کراول می‌شن. حداقل یک هفته صبر کنین، اما احتمالا نیاز هست که حدود یک ماه قبل از اینکه تصمیم به تغییر استراتژی‌ سئو تون بگیرین صبر کنین و اگر برند جدیدی هستین لازمه که از این میزان هم بیشتر دست نگه‌دارین تا نتایج سئو رو بتونین ببینین.

باید کسی رو برای انجام فرایندهای سئوم استخدام کنم؟

استخدام کردن کسی چه به صورت درون سازمانی و چه به شکل برون سپاری، برای انجام فرایندهای سئو می‌تونه کمک کننده باشه. اما در حین حال، در صورتی که اون شخص اطلاعی از قوانین مدرن بهینه سازی سایت برای موتورهای جست و جو(SEO) نداشته باشه، می‌تونه خطرناک هم باشه.

چه هدفی رو برای سئو در نظر بگیریم؟

زمانی که به هدف‌تون از سئو فکر می‌کنین، فقط به بالای قیف و اینکه چه تعداد کاربر وارد سایت‌تون می‌شن، فکر نکنین. کل قیف بازاریابی‌تون و اینکه چه میزان ترافیک با کیفیت برای وبسایت‌تون دارین دریافت می‌کنین هم در نظر بگیرین.

آیا مردمی که دارن وبسایت شما رو از طریق سئو پیدا می‌کنن، واقعا مخاطبین باکیفیتی برای کسب‌وکار شما هستن؟ در غیر این صورت، آیا واقعا اهمیتی داره که ترافیک به سمت وبسایت‌تون افزایش پیدا کرده؟

زمانی که دارین اهداف‌تون رو می‌چینین، توجه داشته باشین که کل ترافیک و ترافیک باکیفیت چه معنا و اهمیتی برای شما دارند. اهداف‌تون رو فقط بر اساس ترافیک قرار ندین، طبق کل قیف بازاریابی‌تون قرار بدین. مثل این می‌مونه من یه پکیج در مورد «افزایش شدید فالوور اینستاگرام در 10 روز» J داشته باشم و برای فروختن این پکیج کذایی، توی کل مهدکودک‌های ایران تبلیغ کنم و خوشحال باشم که میلیون ها نفر تبلیغ من رو دیدن… درسته افراد زیادی دیدن، ولی بچه مهدکودکی مخاطب باکیفیتی برای من هست؟ درکی از فالور و اینستاگرام داره؟ اصلا دستش تو جیب خودشه؟!

چه چیزی در مورد سئو توی سال‌های اخیر تغییر کرده؟

خیلی چیزا!

سوالت رو تو کامنت بپرس و من جوابش رو حتی اگه ندونم از زیر سنگم باشه برات پیدا می‌کنم، چرا؟ چون می‌خوام این صفحه‌م دائم آپدیت شه:)  اینجوری هم خِیرم به بقیه رسیده و هم کار خودم برای آپدیت محتوام راحت‌تره. همیشه چوب صداقتم رو خوردم:)))

منبع بعضی از قسمت‌ها: Hobspot

فوتر سایت